Runt om i Europa vill man införa ett förbud mot dieselbilar. I Paris, Madrid och Aten är det förbjudet att köra dieselbilar. I Sverige undersöker regeringen införandet av miljözoner. Detta gör man dels för att förbättra luftkvaliteten och dels för att påskynda utvecklingen av alternativa färdmedel och bränslen. En undersökning gjord av Bilsweden visar att Jämtland, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten toppar listan över nyinköpta dieselbilar.
– Man kan fortfarande köpa en dieselbil i dag, särskilt här uppe i norra Sverige. Många har inget val, man drar mycket tungt med bilen, till exempel släpvagnar med skotrar och husvagnar. Det är långa sträckor. Väldigt många behöver diesel, säger bilhandlaren Thomas Wahlberg.
LÄS MER: Så dålig är luften på storstadsgatorna
I behov av sin dieselbil
Men ingen vet hur långt bort det svenska beslutet om dieselförbud är, det är ännu oklart hur ett sådant beslut skulle påverka priserna på dieselbilarna. SVT Nyheter Västerbotten träffade Ulf Marklund som hämtade ut sin nya dieselbil.
– Jag pendlar varje dag mellan Skellefteå och Norsjö, därför behöver jag en dieselbil som är bränslesnål. Det är svårt att säga om ett framtida beslut kan påverka priserna. Men vad jag har förstått så är dieselbilarna en så pass stor del av marknaden så ett beslut är nog en bit bort, säger Ulf Marklund.
LÄS MER: Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”
”Dieseln lever vidare”
Bilhandlaren Thomas Wahlberg har svårt att förutspå priserna på dieselbilarna i framtiden, men han tycker inte att man ska avstå från att köpa en dieselbil.
– Om vi tar till exempel en lite större diesel i dag med fyrhjulsdrift så finns det inga andra bra alternativ. Det är klart att jag önskar att det fanns rena el-bilar som kunde dra tunga husvagnar och åka land och rike runt. Men det har vi inte i dag, om några år kanske, men inte i dag. Dieseln kommer nog att leva vidare, säger Thomas Wahlberg.
Analys: Därför är dieselns dagar räknade