Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers tekniska högskola, tror det är för tidigt att avskriva dieselbilarna, särskilt i Norrland. Foto: TT/Privat

Professorn: ”För tidigt att avskriva dieseln”

Uppdaterad
Publicerad

Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers tekniska högskola, tror att det är alldeles för tidigt att avskriva dieselbilarna. Han menar att de kommer finnas kvar i många år till och att de till och med kan vara ett bättre alternativ än elbilar för befolkningen i Norrland.

Runt om i Europa diskuteras nu ett dieselförbud, det efter Volkswagen-skandalen när det visade sig att de fuskat med deras utsläpp och släppt ut mer kväveoxid än vad som varit tillåtet. Med ett dieselförbud så hoppas man på att kunna förbättra luftkvaliteten och påskynda utvecklingen av alternativa färdmedel. Men professor Ingemar Denbratt tror inte att dieselägare behöver oroa sig.

– Det är alldeles för tidigt att avskriva dieseln. Vi har nya lagstiftningar som säger att en ny dieselbil inte får släppa ut mer kväveoxid än en bensinbil och med en ny avgasreningsteknik, som kallas för selektiv katalytiskt reduktion, så gör den inte heller det. Om ett förbud skulle komma så skulle det bara gälla äldre dieselbilar som inte har miljöklassen Euro 6, men även det är ett svårt politiskt beslut som skulle slå hårt mot många medborgare.

LÄS MER: Flest dieselbilar köps i norr – nu kan de förbjudas

Dyr avgasreningsteknik

Tekniken för avgasrening är inte billig, något som gör att de flesta mindre fordon blir alldeles för dyra för konsumenten. 

– Antal mindre diesel fordon kommer att minska. Det blir för dyra fordon för konsumenten om man sätter in tekniken i mindre bilar. Däremot kommer det finnas kvar i större fordon och lastbilar, det är jag säker på, säger professor Ingemar Denbratt.

LÄS MER: Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”

Ingen lösning för Norrlänningarna 

Men Ingemar Denbratt tror inte att elbilar är lösningen på problemet, speciellt inte i Norrland.

– Det blir svårt med elbilar i Norrland, de långa körsträckorna gör att man måste köra långsammare för att klara sig på batteriet. Sen är dessutom klimatet ett problem. Kylan gör att batteriet inte blir lika effektivt som i värme. Elbilen är bättre för städerna, säger Ingemar Denbratt.

Analys: Därför är dieselns dagar räknade

Elbilen – inte så miljövänlig som man tror

Elbilarna har inget utsläpp alls och blir allt mer populära, men problemet är tillverkandet av batterierna. 

– Om man räknar på utsläppen från en elbil under bilens livscykel så är elbilen inte så miljövänlig. Det blir mycket utsläpp när batteriet tillverkas. Jag tror det är dumt att säga att alla förbränningsmotorer ska vara borta innan 2040, säg istället att så här lite koldioxid får släppas ut 2040, då får vi se vilken lösning som blir vettigast, säger Ingemar Denbratt professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers tekniska högskola. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.