Från CASA har man även skickat en luftvärdighetsingenjör till Sverige som ska följa haveriutredningen, vilket DN var först att rapportera om.
– Från honom kan vi få förstahandsinformation dagligen från Sverige om vad som händer i utredningen. Det är svårt annars i och med tidsskillnaden, säger Peter Gibson till TT.
Totalt gäller stoppet 63 flygplan i Australien enligt CASA, och i Nya Zeeland stoppas 21 flygplan av den aktuella modellen Gipps Aero GA8 Airvan, skriver New Zealand Herald.
Stoppas i 15 dagar
Stoppet i Australien gäller fram till den 3 augusti.
– Förhoppningsvis har vi fått mer information från utredningen då, säger Gibson.
– Framgår det då att orsaken till flygolyckan inte har med ett strukturellt problem med flygplanet att göra kan vi sluta oroa oss för det. Annars måste vi titta på vad som behöver göras för att förhindra någonting liknande från att ske igen.
Strax efter olyckan den 14 juli stoppade Svenska fallskärmsförbundet (SFF) tillfälligt alla flygningar med modellen, som fanns registrerade hos två andra fallskärmsklubbar i Sverige. I fredags stoppade den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa samma flygplansmodell – som tillverkas i Australien – från att flyga inom EU med hänvisning till att orsaken till olyckan inte är fastställd.
Planet var luftvärdigt
Förra året varnade australiska myndigheter om ett tillverkningsfel på vissa plan av samma modell som olycksplanet, och uppmanade om kontroller av de stag som sitter under vingarna på vissa plan. Den varningen hade nått Transportstyrelsen, som kontrollerar att luftvärdighetsorganisationerna uppfyller kraven för att ett plan ska vara luftvärdigt.
Strax före söndagens krasch hade olyckplanet genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt.
Från Australiens transportmyndighet CASA skickas även en luftvärdighetsingenjör till Sverige för att följa haveriutredningen, enligt tidningen.
Totalt gäller stoppet 63 flygplan i Australien och 21 flygplan i Nya Zeeland av den aktuella modellen Gipps Aero GA8 Airvan. Stoppet i Australien gäller fram till den 3 augusti.
Stoppades i fredags
I fredags stoppade den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa samma flygplansmodell – som tillverkas i Australien – från att flyga inom EU med hänvisning till att orsaken till olyckan i Umeå ännu inte är fastställd.
Strax efter olyckan den 14 juli stoppade Svenska fallskärmsförbundet (SFF) tillfälligt alla flygningar med modellen, som fanns registrerade hos två andra fallskärmsklubbar i Sverige.