Man framför DC3

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kom med in i planet från 1943 som används för att leta fyndigheter under jord. Foto: Tommy Forsgren/SVT

Följ med in i det antika flygplanet som spanar efter nya gruvor

Uppdaterad
Publicerad

Med en ombyggd version av en Douglas DC-3, som byggdes 1943, letar Boliden efter nya mineralfyndigheter i Västerbotten.

– De stora vingarna gör planet stabilt och lämpligt för våra mätningar, säger Andrew Searle på Bell Geospace, som genomför flygningarna.

Utvecklades innan andra världskriget

Flygplanstypen som används för prospekteringsflygen är en Douglas DC-3, ett flygplan som utvecklades från och med 1935 i USA som passagerarplan.

Under andra världskriget användes DC-3 även som transportplan, både av USA och Storbritannien. Det finns i dagsläget cirka 80 stycken DC-3:or som fortfarande är i bruk.

Även om utsidan är gammal så är insidan modern och motorerna nya, vi har tidigare testat andra plan men dessa fungerar bäst för vår verksamhet, säger Andrew Searle och fortsätter:

– Vi har världen som arbetsplats och denna flygplanstyp kan starta och landa under väldigt tuffa förhållanden.

Ombyggt för att inte låta så mycket

Planet har anpassats så att störningar för människor, djur och natur blir mindre. Exempelvis pekar avgasrören uppåt istället för neråt vilket minskar ljudnivån.

– Normalt flyger vi på cirka hundra meters höjd, men i naturreservat och under renflytten i våras så flög vi högre för att inte störa, säger Searle.

Mätutrustning från ubåt

Delar av mätutrustningen inne i flygplanet kommer från ubåts-industrin. Den används inte längre av ubåtar men fungerar utmärkt för geologiska undersökningar.

– Vi kan se olika densiteter i material långt ner i marken, data som sedan kunden kan använda, säger Andrew Searle.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.