Tyska BMW, en av batterifabriken Northvolt i Skellefteås största kunder, har dragit tillbaka en stor beställning. Det handlar om battericeller till ett värde av två miljarder euro (ungefär 22 miljarder svenska kronor).
Svårt att få igång produktionen
Frilansjournalisten och författaren Arne Müller, menar att Nortvolt haft svårt att få igång produktionen och ligger efter.
– Lägg därtill att det finns en överkapacitet av batterier i världen idag och att många nya tillverkare håller på att starta upp, säger han.
Northvolt är ändå bland de batterifabriker i Europa som hunnit längst. Men 2024 kommer vara ett avgörande år för fabriken, menar Arne Müller.
– De kommuner som får den här typen av industrietableringar, de tar väldigt, väldigt stora risker för det finns inga garantier att det kommer gå bra, säger han.
Kommunalrådet: ”Inte orolig”
Kommunalrådet Lorents Burman (S) känner ingen stress för framtiden.
– Northvolt är Sveriges största investering idag och de har en orderstock på 500 miljarder för flera år framåt, BMW var då bara runt fem procent av det. Så vi på kommunen är inte oroliga, säger han.
Northvolt ser starkt intresse
Den stora avbokningen behöver inte betyda slutet på samarbetet mellan BMW och Northvolt. BMW är en av företagets delägare.
– Northvolt och BMW har tillsammans beslutat att fokusera Northvolts aktiviteter på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller för BMW. BMW har uttryckt ett starkt fortsatt intresse i att etablera en högpresterande, cirkulär och hållbar battericellsproducent i Europa, skrev Northvolt i ett mejl till SVT förra veckan.
Arne Müller har tidigare jobbat på både TV4 och SVT men är sedan 2017 frilansskribent och författare.