Olle Sundin är både med och utformar planerna för förändringen, samtidigt som han sitter i styrelsen för Saab Digital Air Traffic Solutions som ska sälja den utrustning som ska användas för fjärrstyrningen. Den löntagarkonsult som granskat affären varnar för att det är Luftfartsverket som tar riskerna, medan Saab har möjlighet att få riskfria intäkter.
Menar att intresset är stort i världen
Fjärrstyrning av flygplatser är ett hett ämne i flygvärlden och Saab ligger i framkant för den tekniska utvecklingen. När Örnsköldsviks flygplats var först ut i världen med flygledning på distans 2015 så var det Saabs teknik som användes. Företaget har också testat metoden på några flygplatser i andra länder. Den potentiella exportmarknaden är stor.
– Intresset i världen är väldigt stort kan vi konstatera. Förfrågningarna till det gemensamma bolag som vi har med Saab är många, säger Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin.
Läs även: Piloten: ”Flygplatsen kan tvingas stänga”
Generaldirektören på dubbla stolar
Så långt handlar det om en helt ordinär affärsverksamhet. Men i juni 2016 förändras förutsättningarna. Ett nytt bolag, Saab Digital Air Traffic Solutions, bildas. Det ägs till 59 procent av Saab och till 41 procent av Luftfartsverket. Det är detta bolag som ska sälja den nya tekniken. I bolagets styrelse sitter Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin och ytterligare en representant för verket.
Så här kommenterar generaldirektören sina dubbla roller.
– I det här fallet är jag statens representant, så där bevakar vi statens intressen utifrån ett ägarperspektiv. Men som i alla bolag där man sitter i en styrelse så är man där för att se till att utvecklingen blir så bra som möjligt.
– Det är väldigt nogsamt att man har en tydlig skiljelinje mellan de båda uppdragen. Jag kommer inte att vara delaktig i beslutet om upphandling.
Se också: Flygtornets förändring på en minut
Stor ekonomisk risk för Luftfartsverket
Samtidigt har planeringen för att fjärrstyra trafiken vid flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Sturup pågått under förra året. Generaldirektören har alltså funnits med både på köpar- och säljarsidan i processen. Flygledarnas fackliga organisation, pilotföreningens säkerhetskommitté och Luftfartsverkets referensgrupp har haft starka invändningar. De menar att genomförandet av ett än så länge oprövat system går alldeles för snabbt och att det finns stora brister i de ekonomiska kalkylerna. Men planeringen har gått vidare med sikte på ett beslut under våren.
Det finns en del i planerna som löntagarkonsulten speciellt har uppmärksammat. Planen är nämligen att bygga en ny flygledningscentral vid Arlanda. Därifrån ska de fem flygplatserna styras, men det kommer också att finnas plats för att styra fler flygplatser från den nya centralen. Enligt löntagarkonsulten är det redan klart att det är Saab-bolaget som ska sköta driften av dessa flygplatser. Därmed tar Luftfartsverket en ekonomisk risk.
”I praktiken innebär den inbyggda överkapaciteten att LFV tänkt sig bli hyresvärd. LFV tar därmed på sig en risk som jag är högst tveksam till. Blir lokalerna inte uthyrda står man där med kostnaderna.” Så beskriver löntagarkonsulten förutsättningarna. Att binda upp Saab-bolaget med ett långsiktigt hyresavtal skulle vara ett sätt att minska risken, menar konsulten.