”Sitt still och sluta spring” – det är en uppmaning som pedagogerna på förskolan Ejderdunet undviker att säga till barnen. Förskolan arbetar med att bygga upp barnens motivation att röra sig och inte hämma barnens rörelseglädje.
– Alla delar på förskolan ska innehålla rörelse. Det är snarare ett förhållningssätt än ett projekt eller tema, säger förskolläraren och initiativtagaren Caroline Stattin.
Inkluderar rörelse i lunchen
Sedan år 2019 har de haft rörelserikedom som kompass. För att främja rörelse har förskolan bland annat skapat ett rörelserum med tjockmattor, romerska ringar och klätterställningar där barnen får röja loss när de vill. När det vankas lunch serveras den som buffé till de äldre barnen, istället för vid bordet.
– Det är för att inkludera rörelse även där. Barnen får hämta mat så att de inte behöver sitta stilla hela lunchen, säger Caroline Stattin.
Har fått bättre motorik och balans
Förhållningssättet märks också på att lärarna inte säger nej till spring inomhus. Blir det för stökigt försöker de hitta andra vägar för att åtminstone sänka ljudnivån.
– Vi märker att det ger effekt. Barnen har bättre självförtroende, bättre motorik, bättre balans och vågar utmana sig mer, säger Caroline Stattin.
Vad tänker du om att det kommit larm den senaste tiden om att barn fått sämre rörelseförmåga?
– Då känns det ju jättebra att vi gör det vi kan för att ge barnen som går hos oss de bästa förutsättningarna för att fortsätta vara rörliga och vilja utvecklas inom rörelse.
Se när barnen på Ejderdunet utmanar sin rörelseförmåga i klippet ovan.