• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tre tjejer står i en idrottsmiljö. En gör knäböj de andra betraktar henne.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag klarar inte mer nu” – se några av övningarna som ingår i fystestet. Foto: Stefan Brännström/SVT

Ungdomar på Liljaskolan i Vännäs testar sin fysik på skoltid

Publicerad

Gymnasieeleverna på Liljaskolan i Vännäs testar nu sin fysiska och mentala status på skoltid. Projektet ska förbättra elevernas hälsa genom att erbjuda extra stöd till de som behöver.

– Vi känner att vi behöver göra någonting som är heltäckande för elevernas hälsa, säger läraren Ragna Stridsberg.

Hälsotesterna genomförs varje termin under elevernas gymnasietid och innefattar det fysiska, mentala och sociala måendet.

– Psykisk ohälsa ökar bland barn och ungdomar i hela riket. Det här är en satsning som vi gör dels för att elevhälsoarbetet stärkts i skollagen men också för att få ett bra mätbart resultat. Man kan följa en elev från årskurs 1 till den går ut skolan, säger Pat Friberg, elevhälsochef på Liljaskolan i Vännäs.

Träning och hälsa

Gör insatser utifrån testresultaten

Med hjälp av testerna får personalen på skolan bättre möjligheter att fånga upp och se var insatser behövs. Om exempelvis sömnproblem är vanligt bland någon klass så kan skolan fokusera extra på det.

Eleverna får också möjlighet att arbeta vidare med sin egen hälsa.

– De elever som jag pratat med tycker att det är spännande. Eleverna kommer på saker som de inte har tänkt på hänger ihop, säger Ragna Stridsberg.

Så fungerar det

Testen är indelade i två delar:

  • En enkät med olika frågor kring elevens hälsa.
  • Ett fystest som bland annat testar rörlighet, styrka och kondition.

Skolan kan sedan se ett generellt resultat för antingen alla eller vissa grupper av elever. Vad en enskild elev fått för resultat kan bara de själva se, om de inte väljer att dela det med någon annan. Utifrån resultaten får eleverna välja ut ett eller flera förbättringsområden och sedan göra en livsstilsplan med tydliga och görbara mål för hur de ska klara av förändringen.

Projektet på skolan görs i samarbete med Bwell Academy.

Fakta: Vännäs kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Träning och hälsa

Mer i ämnet