Det var ett stort medieuppbåd och många politiker som samlats när statsminister Stefan Löfven (S) tog det första spadtaget för Norrbotniabanan.
– Idag är det en historisk dag. Idag startar äntligen bygget av Norrbotniabanan, sa Stefan Löfven (S), under pressträffen.
Norrbotniabanan är en järnväg som är tänkt att binda samman Norrlandskusten mellan Umeå och Luleå med förlängning till Haparanda. Totalt är den beräknad att kosta 29 miljarder. Än så länge är banan bara budgeterad för sträckningen upp till Skellefteå.
– Vi tvekar inte. De som är emot oss som tvekar. Vi ska ta etapp för etapp och det ska ligga en räls längs hela Norrlandskusten, säger Löfven.
Statsministern oroas inte överklagan
När det gäller överklagandet från boende är det ingenting som oroar.
– Det ingår i processen att människor får göra det. Jag tror att det löser sig under projektets gång, säger Löfven.
– Det här kommer att pågå under tio till tolv års tid tid och vi kommer att få överklagande som vi kommer att behöva hantera, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
Enligt Trafikverket kommer inte det storskaliga arbetet igång förrän år 2020.
– Vi betraktar det som det första spadtaget eftersom vi firar att projektet har kommit med i den nationella planen och det vill vi uppmärksamma, säger Marie Eriksson på Trafikverket.