Mentorsprojekt mellan studenter och företag, Umeåandan med lugn och trygghet, bättre kommunikationer, större musikscen och mer damidrott, är bara några av de idéer kommunen presenterar i en egen rapport från 2019 ”Rapport Umeå kommun – Studenter” med målet underlätta för studenter att stanna i regionen.
— Att få studenterna och stanna är prioriterat både av kommun och tjänstemän. Tillsammans med företag och kringliggande kommuner satsar vi stort på att skapa mötesplatser för studenter och arbetsgivare, säger Anna Olofsson, marknadschef för varumärket Umeå.
Tar hjälp av forskningen
Enligt Anna Olofsson kommer siffrorna om att många studenter lämnar regionen inte som en överraskning och kommunen har också startat ett samarbete med Centrum för regionalvetenskap (CERUM) på Umeå universitet, som just nu genomför en enkätundersökning bland studenterna för att se vilken kunskap om regionens näringsliv som finns.
— Vi tar hjälp av forskningen för att kunna sätta in de resurser som behövs och vi ser att vi redan är på god väg, menar Anna Olofsson, marknadschef för varumärket Umeå.
Hör Anna Olofsson om kommunens arbete för att göra Umeå mer attraktivt i videoklippet.