Flygbolaget Nextjet har sedan en tid tillbaka dragits med ekonomiska problem. Som resulterat i att Transportstyrelsen har dragit in Nextjets operativa licens som innebär att bolaget för närvarande inte har rätt att utföra flygningar efter den 17 november i år. Man har trots detta sålt biljetter till flygresor efter den 17 november. Utan tydlig information till konsumenterna.
LÄS MER: Nextjet säljer biljetter – trots saknat flygtillstånd
Nu vill konsumentombudsmannen få ett domslutsbeslut som tvingar Nextjet att tydligt informera konsumera om detta. Nextjet skriver i ett pressmeddelande att de efter KO:s skrivelse vidtagit åtgärder. Man har lagt till en bekräftelse vid bokningen och skrivit ett nyhetsmeddelande på deras hemsidan för att vara tydlig.
LÄS MER: Inlandsflyg i kris – revisor tvivlar på överlevnad
Trots detta har konsumentombudsmannen lämnat in en stämningsansökan till patent- och marknadsdomstolen.
Nextjet skriver att de hellre sett att ärendet lösts med en dialog istället för en rättslig process.