Cecilia Olsson, som är docent i kostvetenskap vid Umeå universitet, har forskat om skolmat. I forskningen har hon sett att mycket påverkar hur elever upplever skollunchen, till exempel hur hög ljudnivån är eller om det är stressigt i matsalen.
I Lycksele blev det kraftiga reaktioner när kommunen införde en ny matsedel. Efter stark kritik backade kommunen och tog tillbaka de gamla maträtterna. Cecilia Olsson tror att det hade kunnat bli annorlunda om det pratats mer om förändringen.
– Mat är ganska personligt och intimt. Det hade varit bra att kommunicera det på alla nivåer, men jag tror inte det är helt enkelt. Vi har en matkultur där normer är inbäddade, säger hon.
”Eleven blir trött om den ätit lite lunch”
Det går inte helt säkert att säga hur lärandet påverkas av att eleverna äter dåligt eller inte äter skollunchen alls. Det här eftersom det är flera andra faktorer som också spelar in, exempelvis om eleven ätit frukost och hur eleven sovit.
– Men sannolikheten att eleven blir trött om den ätit lite lunch och har en lång dag ökar, säger hon.
Cecilia Olsson tycker inte att skolan enbart ska servera exempelvis korv och makaroner eller annan mat som barn gillar. I stället tycker hon att skolor borde prata mer om maten i klassrummet och på så vis få en ökad förståelse för vilka riktlinjer som finns och prata om hållbarhetsfrågor där maten ingår.