Passagerare väntar på en tågstation i ett snöigt landskap, med en tågvagn synlig till höger. Flera personer är klädda i vinterkläder och har bagage. I bakgrunden syns snötäckta fjäll och en informationsskylt vid stationen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag är förvånad. De nattåg som går är tåg som använts i många år i sträng kyla ned till 40 minusgrader”, säger tågkonsulenten Sven Malmberg. Foto: SVT

Kritik mot SJ:s inställda tåg: ”Kan inte stänga norra hälften av landet vid kyla”

Uppdaterad
Publicerad

I helgen ställde SJ in flera nattåg i norra Sverige när prognosen visade att det skulle bli närmare 30 minusgrader. Tågkonsulenten Sven Malmberg, som tidigare arbetat på SJ och kört nattåg, är kritisk mot beslutet.

– Man kan inte stänga norra hälften av landet vid kyla, säger han.

SMHI hade under helgen utlovat närmare ‐30 i övre Norrland. SJ beslutade på grund av detta i samråd med Trafikverket att ställa in alla nattåg på sträckorna Umeå–Boden och Luleå–Kiruna.

Det bedömdes vara en säkerhetsrisk att köra tågen, ifall tåg skulle bli stående utan ström.

– Det är fullständigt orimligt att man stänger halva landet för att det snöar och är kallt. Det är orimligt för befolkningen och näringslivet att järnvägar stängs på det här viset, säger Sven Malmberg, tågkonsulent.

Sven Malmberg har tidigare arbetat som produktionschef på SJ och trafikchef på Tågkompaniet som körde nattågen till och från Övre Norrland år 2000–2003.

Tågen klarar 40 minusgrader

Han menar att tågen hade kunnat gå, även om det kanske blivit förseningar.

– Vi har en har en lagstiftning som säger att tågen ska klara 40 minusgrader och 80 centimeter snö och det gör dom, säger han.

Han köper inte argumentet att det skulle vara en säkerhetsrisk att köra tågen.

– Så länge det finns ström och något att äta är det ingen säkerhetsrisk. Jag kan konstatera att under de 120 år man kört tåg norr om Umeå har ingen resenär kommit till skada för att tåg blivit stående.

SJ: ”Människor riskerar att frysa ihjäl”

SJ menar att i upphandlingen med Trafikverket står det i avtalet att tågen inte ska köras om det är kallare än 30 minusgrader.

– Risken är att man kör iväg och blir stående. Det blir otroligt kallt i ett tåg som är stående utan ström. Människor riskerar att frysa ihjäl, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Han fortsätter:

– Det är inga problem att köra tågen. Men det är en väldigt stor risk att tågen går sönder och att kontaktledningar går ned.

Ska man då i norra Sverige vara förberedd på att tågen inte kommer att kunna gå när det bli kallt under vintern?

– Ja, om det är för kallt så är det så. Vi sätter säkerheten för resenärer och personal främst. Det måste vi göra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.