Händelsen inträffade tidigare i år i Skellefteå. Enligt en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, försökte flera av mannens anhöriga larma 112, men kom till en telefonsvarare som meddelade att det var kö och att de inte skulle lägga på luren.
Sjukvård dröjde
Anhöriga påbörjade hjärt- och lungräddning samtidigt som de fortsatte ringa. När de väl kom fram hade hjälpen fördröjts i cirka 27 minuter. Trots att en ambulans skickades till mannen med högsta prioritet dog mannen.
Enligt en utredning inträffade de tekniska problemet i samband med ett planerat arbete i en datahall. Orsaken till driftstörningen ska ha varit en felaktig hantering av tekniker hos SOS-Alarms nätverksleveratör.
Har vidtagit åtgärder
När felet upptäcktes aktiverades back up-systemet för nödnumret. SOS-Alarm har även vidtagit en del åtgärder för att minska risken för att liknande händelser sker igen.