Framtiden för det krisande Northvolt är fortfarande oviss. Ett intensivt arbete pågår för att få in mer kapital till bolaget. Den största ägaren, Volkswagen, har nära kontakt med Northvolt men har inte meddelat om de kommer att skjuta till mer kapital.
Nu ser företaget ut att få politiskt stöd från Tyskland. I ett uttalande uppger den tyska regeringen att de har tagit en aktiv roll i de pågående diskussionerna och förhandlingarna för att hitta en lösning.
”Departementet står i dialog med alla inblandade parter för att hitta en lösning som gör att detta projekt kan lyckas”, skriver Susanne Ungrad, presstalesperson på det federala tyska departementet för ekonomi och klimatåtgärder, i ett mejl till SVT.
Ungrad skriver vidare att Northvolt enligt departementet har ”fulla orderböcker, hög värdering och relevanta investerare” . Från tyskt håll ser man inte de nuvarande problemen som ett resultat av låg efterfrågan, utan som svårigheter kring uppskalningen av produktionen – där man nu bistår i att hitta en lösning.
”Samsyn mellan Sverige och Tyskland”
Förutom fabriken i Skellefteå bygger Northvolt en liknande anläggning i tyska Heide, som har fått statsstöd för motsvarande 10 miljarder kronor.
”Vårt stöd för verksamheten i Heide står fast”, skriver Susanne Ungrad.
SVT har även frågat huruvida den tyska regeringen är beredd att gå in med ytterligare stöd, men har inte fått svar.
– Jag var på plats i Berlin, och hade samtal direkt med ansvariga i tyska regeringen förra veckan. Vi har en extremt tajt samsyn mellan Sverige och Tyskland på det långsiktiga stödet för europeisk batteritillverkning och Northvolt, säger Ebba Busch.
Inte aktuellt med kortsiktigt stöd
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) menar dock att det inte är aktuellt att gå in med ytterligare stöd i nuläget till Northvolt.
Vad är din inställning till att rädda Northvolt från en eventuell konkurs?
– Man för aktiv dialog med sina huvudägare och kunder. Vi önskar att Northvoltprojektet lyckas och stöttar på det sättet vi kan. Bland annat med en historisk stor infrastrukturbudget där vi kommer att prioritera sådant som är avgörande för den gröna omställningen och batteritillverkning i Sverige framåt, säger hon.