Hör några av besökarna på årets Noliamässa. Foto: SVT

Besökarna sviker mässorna – Nolia testar nya grepp

Uppdaterad
Publicerad

Besöksmässorna i Sverige befinner sig i kris när allt fler svenskar väljer att stanna hemma.

I år tar arrangörerna av Noliamässan till nya grepp för att locka folk till evenemanget.

– Det handlar om upplevelser man inte kan få på andra sätt, säger Erik Säfvenberg, pressansvarig Nolia.

Besökarna har under de första dagarna av Noliamässan varit snäppet lägre än för två år sedan. Arrangörerna jobbar intensivt med nya grepp för att fortsätta locka dit besökare.

– Vi vill sänka tröskeln för besökarna. Vi tycker man får mycket för pengarna, säger Erik Säfvenberg, pressansvarig Nolia.

Årets största satsning är en veckobiljett som enligt Erik Säfvenberg hittills verkar vara en framgång. I år kostar en biljett för samtliga 9 dagar 150 kronor, jämfört med en dagsbiljett för 100 kronor.

”Vi måste vara angelägna”

Nolia som ägs av Umeå, Skellefteå och Piteå kommuner, försöker med olika medel utveckla mässan i en tid där det blir allt svårare att locka folk. Utöver veckobiljetten har man valt att ta dit fler artister och föreläsningar som blandas med utställningar av olika produkter.

– Vi måste vara angelägna. Det handlar om upplevelser man inte kan få på andra sätt. utställarna har också blivit bättre på det​, tycker Erik Säfvenberg.

Öppningshelgen av årets Noliamässa lockade drygt 21 000 besökare, vilket är något färre än 2017, men ändå i paritet med hur det brukar vara.​

Det är även något färre utställare än förra året på mässan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.