Förberedelserna inför mässan i Umeå är i full gång. Nytt för i år är bland annat ett entréband som gör att besökarna kan besöka mässan samtliga dagar. Men arrangörerna hoppas även kunna fånga upp nya besökare.
– Vi hoppas locka nya målgrupper och även de yngre besökarna, säger biträdande projektledare Anna Wikman.
Enligt henne är det många i den yngre målgruppen som till exempel bygger hus och då vill mässan kunna erbjuda något för de besökarna.
– Vi har ju också under några års tid haft ett familjefokus där vi försöker hitta på mer för barnfamiljer och underlätta besöket för dem med bland annat barnpassning och andra aktiviteter, säger Anna Wikman
Näthandel konkurrerar
Samtidigt så har besöksmässornas vara eller icke vara förändrats säger Wikman. En konkurrent är den ökande handeln på internet.
– Vi vet att det pågår förändringar i mäss-branschen och om man tittar på besöksmässor finns det inte så många kvar. Stora Nolia är lite som en urmässa när det gäller besöksmässor och vi finns fortfarande, säger Wikman.
Hör mer om nyheterna inför årets Stora Nolia i klippet ovan.