– Vi är oerhört frustrerade. Vi känner oss styvmoderligt behandlade. Nu är det dags att regeringen tar ett omtag i den här frågan, säger Elisabeth Sinclair som är projektledare vid norrbotniabanegruppen.
Det fanns förhoppningar om att Trafikverkets nya plan som sträcker sig fram till år 2025 skulle innehålla någon form av signal om att norrbotniabanebygget skulle komma att påbörjas under den perioden. Men enligt Västerbottensnytts källor finns järnvägen över huvud taget inte omnämnd i planen.
Avgörande hos regeringen
Uppgifterna bekräftas av Elisabeth Sinclair.
– Regeringen har varit väldigt tyst och jag känner allt mer av den frustration som finns inom näringslivet och bland allmänheten i regionen, säger hon.
Planen kommer att lämnas till regeringen som sedan ska ta ställning till innehållet. Det som regeringen sagt hittills pekar inte i riktning mot att den har ett intresse av att satsa på Norrbotniabanan.
Prioriteras av EU
EU-kommissionen däremot har tagit med banan i det så kallade TEN-T-nätet, alltså de transportvägar inom Europa som man vill prioritera från kommissionens sida. EU har också förklarat sig berett att gå in med stödåtgärder på upp till 40 procent – eller drygt tio miljarder kronor – för att få igång satsningen.
Västerbottensnytt har sökt en kommentar från infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
– Hon kommenterar inte trafikplanen förrän hon tagit emot planen och den har varit ute på remiss. Hon kan inte föregripa remissinstanserna, säger ministerns pressekreterare Mychéle Östman.