• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Magdalena Andersson, landshövding i Västerbotten, konstaterar att Norrbotniabanan kan bli försenad. Foto: Stina Stjernkvist/TT, Henrik Montgomery/TT

Inga extra pengar till Norrbotniabanan – beräknas försenas

Uppdaterad
Publicerad

Nej, det blir inga extrapengar till handläggningen av tillstånden för Norrbotniabanan. Länsstyrelsen får klara sig med befintliga medel.

Länsstyrelsen i Västerbotten har bett regeringen om extra pengar för att anställa två nya handläggare, för att klara handläggningen av alla tillstånd som behövs för den planerade Norrbotniabanan.

Men det blir inget av med det, skriver Dagens industri. Alejandro Firpo, statssekreterare åt civilminister Ardalan Shekarabi, har för tidningen kommenterat länsstyrelsens bön om extrapengar.

Norrbotniabanan

”Genomförandet av infrastrukturprojekt följer av lagstadgande processer och planeringsstadium och involverar flera myndigheter. För länsstyrelsens del avser arbetet bl.a. att tillhandahålla planeringsunderlag och diverse undersökningar kopplat till kultur- och naturmiljöer. Gällande finansiering av länsstyrelsernas uppdrag, bedöms det för närvarande rymmas inom befintlig ram. Regeringen är medveten om frågan och följer utvecklingen”, skriver han.

”Kan ju lösa uppdraget inom befintlig ram”

Magdalena Andersson, landshövding i Västerbottens län, konstaterar att det kan göra att projektet Norrbotniabanan nu tar längre tid.

– Vi kan ju lösa uppdraget inom befintlig ram, men då blir det som vi meddelade Trafikverket: en utdragen lång process. Det här uppfattar jag som att finansdepartementet accepterar det, säger hon till Di.

Länsstyrelsen har beräknat att tillståndsprocessen med befintliga resurser kommer att vara klar först 2024. En extra tilldelning av medel så att de extra handläggarna kan anställas skulle göra att tillstånden blev klara redan nästa år, som projektet räknat med.

Fakta: Norrbotniabanan

Sammanlagt 27 mil järnväg är tänkt att dras på kuststräckan mellan Umeå och Luleå. I ett första skede ska dock endast sträckan Umeå–Skellefteå byggas. Trafikverket räknar med att den sträckan ska kunna trafikeras tidigast 2028.

I januari kom S, MP, C och L överens om att skynda på planeringen av Norrbotniabanan.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet