• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Tågperrong med en förälder som går med sitt barn

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så kan de nya tågen kan påverka biljettpriset – Norrtågs vd berättar om det stora inköpet. Foto: Anders Öhlund/SVT

Nu köps tågen till Norrbotniabanan – blir längre och får fler platser

Uppdaterad
Publicerad

Norrbotniabanans första sträcka beräknas vara klar om åtta år men redan nu planerar Norrtåg att köpa in tågen som ska rulla på banan. Tågen kommer att vara längre och få plats med fler passagerare.

För enbart Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå handlar det om ett tiotal nya tågsätt, alltså lok med vagnar. Totalt ska Norrtåg köpa in cirka 20 tåg för 3 miljarder kronor. Att beställa färre är svårt eftersom tillverkarna vill ha order på minst 20 tågsätt och uppåt.

– Vi tar beslutet i februari men måste vara ute så här tidigt eftersom det tar flera år att bygga nya tåg, säger Joakim Berg, vd för Norrtåg.

Norrbotniabanan

De nya tågen kommer att se ut som dagens tåg.

– Men de blir 20-30 meter längre så att vi får plats för cirka 230 passagerare jämfört med dagens 180 passagerare, säger Joakim Berg.

Norrtåg ägs av Region Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten tillsammans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet