Det var entreprenören Kauno Tiltai som avbröt avtalet tidigare i år och stoppade bygget på grund av oenigheter med Skellefteå kommun om betalning. Kommunen var missnöjd med både kvaliteten på arbetet och tidsplanen.
Ett anbud uppfyllde kraven
Nu har entreprenören Skanska fått uppdraget att bygga färdigt Karlgårdsbron. Endast ett anbud kom in som fyllde samtliga krav.
– Det är klart man alltid vill få in flera anbud när man gör en upphandling för att ha ett urval att välja mellan, men utifrån vad vi har sett i deras anbud är vi väldigt nöjda med det de har presenterat, säger Thérese Bäckström Zidoli, projektchef vid Skellefteå kommun.
Ingen känd tidsplan
Bron ska användas både för fordonstrafik, men också gång- och cykelväg när den står klar – men projektet har länge kantats av problem. Det är i oklart när bron kommer att vara färdig och vad projektet kommer att kosta.
– I upphandlingen har vi varit tydliga med att bygget är ett komplicerat projekt och utifrån den uppkomna situationen med ett hävt kontrakt ställs det höga krav, säger Thérese Bäckström Zidoli.
”Risken finns i alla projekt”
Med den förre entreprenören Kauno Tiltai använde Skellefteå kommun sig av en totalentreprenad där kommunen räknade och lägsta pris vann upphandlingen.
Nu använder sig kommunen av en utförandeentreprenad och har utvärderat anbuden på ”mjuka” parametrar som kompetens, organisation och samarbetsförmåga.
Är inte risken att det blir så som det blev om man går på det lägsta budet?
– Nej, den risken finns i alla projekt. Det finns i flertalet projekt där vi använder lägsta pris. Så jag skulle inte säga att det är den största orsaken att vi hamnade där vi hamnade, säger Thérese Bäckström Zidoli.