• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT grafik

Ny utredning blåser liv i drömmen om en bro över Kvarken

Uppdaterad
Publicerad

Två finska experter har tagit fram ett konkret förslag på hur en bro över Kvarken mellan Sverige och Finland skulle kunna se ut. Att bygga en bro skulle enligt experterna kosta mellan 30-50 miljarder kronor och vara runt 60-76 kilometer lång, men förslaget tas positivt emot av Kvarkenrådet.

– Vi tycker det är glädjande att experter utanför regionen ser potentialen i det här, och vi tittar gärna närmare på det här, säger Mathias Lindström, chef för Kvarkenrådet om en Kvarkenbro.

Utredningen som gjorts av Esa Eranti, expert på byggande i vatten, och Antti Talvitie, expert på transportfrågor, har presenterats i tidningen Vasabladet i veckan och lyfter återigen frågan om en bro mellan Sverige och Finland.

Experterna föreslår att en bro antingen ska byggas från Björköby till Ostnäs eller mellan Holmsund och Klobbskat. Bron skulle innebära att man från Umeå skulle kunna ta sig till Vasa på en timme.

– Fartygstrafiken är känslig för störningar, som strejker. För gods norr om Tammerfors skulle Kvarkenförbindelsen spara mycket tid, mer än tio timmar då man slipper färjetidtabellerna, säger Antti Talvitie till Vasabladet.

Diskuterats i decennier

Det är inte första gången som frågan om en bro över Kvarken lyfts. Under flera decennier så har bron varit en fråga som både svenska och finska regionala politiker diskuterat, men de senaste åren har idén legat på is.

– Vi har ju gjort flera utredningar kring en bro, men de senaste tio åren har vi fokuserat på färjeförbindelsen. Men en bro är inget kortsiktigt projekt och tills dess att vi har en bro på plats så är det är ju bra att vi satsat på färjetransporten, säger Mathias Lindström.

Du säger att ni har satsat på en färja, behövs det då en bro?

– Varför skulle det inte behövas? Om det stärker näringslivet i regionen så varför skulle det inte behövas? Vill vi att regionen ska utvecklas så behöver vi satsa på att utveckla infrastrukturen, säger Lindström.

– Färjan sjösätts snart, då är det är viktigt att fortsätta satsa, vi tittar ju även på elflyg, säger Åsa Ågren Wikström (M), som är ledamot i Kvarkenrådet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.