”Passagerargången höjs för nya färjan” – se bygget av nya piren. Foto: Mikael Assmundsson, SVT

Här byggs nya hamnen i Umeå – kan bli 400 miljoner dyrare

Uppdaterad
Publicerad

Just nu byggs färjepiren i Holmsund om för att kunna ta emot den nya Vasafärjan. Det är första etappen av Umeå hamns stora ombyggnad. Men redan nu har omfattande brister upptäckts, som kan kosta 400 miljoner extra.

Stora delar av Umeå hamn i Holmsund ska moderniseras. Den totala budgeten är hisnande 1,4 miljarder kronor och i en första etapp byggs färjepiren ut för att kunna ta emot den nya Vasafärjan. Men redan nu har bygget stött på patrull.

Brister kan fördyra med 400 miljoner

Det kommunala hamnbolaget har upptäckt omfattande brister i de befintliga anläggningarna som behöver åtgärdas. Totalt räknar man med att det kommer kosta 400 miljoner kronor extra att bygga om hamnen enligt plan, vilket beräknas pågå fram till 2026.

– Hamnanläggningen börjar nå sin tekniska livslängd, som ligger på 50-70 år. Många delar här byggdes på 50- och 60-talet. När vi nu påbörjat arbetet, som här vid färjepiren, ser vi att det finns saker som måste åtgärdas direkt, säger Mikael Isaksson, vd Umeå hamn AB.

Lån kan bli aktuellt

I nuläget förhåller sig kommunbolaget Umeå hamn till de pengar som finns i budgeten. Men det kan bli aktuellt att låna pengar under projektets gång.

Hör mer om detta i klippet och se hur det byggs vid den nya färjeterminalen.

Investeringar i Umeå hamn

Umeå hamn ska byggas om och moderniseras. Umeås kommunfullmäktige har godkänt ett investeringsprogram för perioden 2020-2026 på sammanlagt 1,4 miljarder kronor.

Planen är att skapa nya markytor, bygga nya kajanläggningar, ytterligare lager och magasinsbyggnader och förbättra farleden i hamnen med ökat djup för fler och större fartyg.

I första etappen byggs färjeterminalen om för att kunna ta emot den nya färjan som ska trafikera sträckan mellan Umeå i Sverige och finska Vasa.

Läs mer om vad som planeras på Umeå hamns hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.