Hör Carina Ahlfeldt vid Sveriges åkeriföretag om varför hon tror lagen inte kommer träffa rätt Foto: SVT

Kritik mot nya regler för vinterdäck på tunga fordon

Uppdaterad
Publicerad

Vi närmar oss vintern och nu tillämpas de nya reglerna kring vinterdäck för tunga fordon. Förhoppningen är att de nya reglerna ska minska olyckorna på våra vägar.

Tidigare var kravet att tunga fordon skulle ha vinterdäck på drivaxeln – krav som skärpts med den nya lagen som trädde i kraft den första juni i år.

De nya reglerna innebär att alla tunga fordon måste ha vinterdäck eller liknande utrustning på alla hjul mellan den första december och sista mars, eller under den tid som vinterväglag råder. Det vill säga perioder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

”Ger inte den stora effekten på alla däck”

Från Sveriges åkeriföretag håller man med om att vinterdäck är bra, men man är inte lika övertygade om att de nya reglerna kommer ha någon större påverkan på olycksstatistiken.​

– Det är klart att det är bra att man har vinterdäck, men det ger inte den stora effekten på alla däck som det gör på den drivande axeln och där har det ju funnits även tidigare. Vi tror inte att den nya lagen riktigt kommer att ha den effekt som man förväntar sig att den ska ha, säger Carina Ahlfeldt, regionchef på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag norr.​

För stor tilltro

Även om de nya reglerna också gäller de utlandsregistrerade fordon som kör i Sverige menar man från branschorganisationen att lagstiftarna sätter för stor tilltro till att vinterdäcken ska minska olyckorna. Här menar man snarare att det är en viss typ av fordonskombination, korta dragbilar med påhängsvagn eller såkallade EU-trailers, som är det stora problemet.

– De EU-trailers som går efter våra vägar och som kommer in från Europa är inte bra kombinationer att ha på halkiga underlag. De reagerar ungefär som en fällkniv vid halka. Och där vet vi att vinterdäcken inte kommer göra så stor skillnad, säger Carina Ahlfeldt.

Trafikverket fick i våras i uppdrag av regeringen att utreda hur trafiksäkerheten kan höjas när det gäller EU-trailers och utredningen ska vara klar sommaren 2020.

Det här säger lagen

Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen och det är polisen som avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.

Dubbdäck är tillåtet att användas under perioden 1 oktober–15 april och om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Källa: Transportstyrelsen​

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.