En person står på en tom tågplattform klädd i en mörk jacka och grå byxor. Plattformen är delvis skyddad av ett tak, och tågspåren sträcker sig bort i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Norrbotniabanans vd: ”Kan inte vänta hur länge som helst”. Nu vill man starta ett projektbolag för att skynda på bygget. Foto: Patrick Degerman

Nytt förslag kan påskynda Norrbotniabanan – vill bygga från Luleå och söderut

Publicerad

Efter tio år med förseningar har Norrbotniabanan AB tröttnat. Bolaget lanserar en idé: Ett nytt projektbolag som tar över ansvaret för bygget och snabbar på processen, bland annat genom att bygga från båda håll – inte bara från Umeå och norrut.

Återstår att se om bolagsbildningen blir verklighet. Enligt Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, har regeringen och Trafikverket visat tydligt intresse för ett projektbolag med staten som huvudägare samt berörda regioner och kommuner som tänkbara delägare.

Att Norrbotniabanan har förvandlats till en långbänk beror inte minst på att finansieringen sker successivt via den nationella transportinfrastrukturplanen. Gusten Granström konstaterar segslitna och osäkra politiska processer, vilket i sin tur skapar svårigheter att planera.

Norrbotniabanan

Lånar via Statsgälden

Gusten Granström ser flera fördelar med att bygga i egen regi. Ett särskilt projektbolag öppnar för finansiering via upplåning från Riksgälden. Detta skulle enligt Gusten Granström innebära stabila och förutsägbara ekonomiska villkor.

Han uppger att flera andra stora projekt har använt sig av den här modellen, inte minst Botniabanan. Gusten Granström bedömer att upplägget med ett särskilt projektbolag var en given framgångsfaktor i det sammanhanget.

I så fall: Varför lanserar ni den här idén först nu?

– Det har tidigare inte funnits så stora incitament. Det fanns en tidsplan som kändes rimlig. Om vi hade vetat det vi vet i dag skulle den här idén absolut ha initierats tidigare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet