Återstår att se om bolagsbildningen blir verklighet. Enligt Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, har regeringen och Trafikverket visat tydligt intresse för ett projektbolag med staten som huvudägare samt berörda regioner och kommuner som tänkbara delägare.
Att Norrbotniabanan har förvandlats till en långbänk beror inte minst på att finansieringen sker successivt via den nationella transportinfrastrukturplanen. Gusten Granström konstaterar segslitna och osäkra politiska processer, vilket i sin tur skapar svårigheter att planera.
Lånar via Statsgälden
Gusten Granström ser flera fördelar med att bygga i egen regi. Ett särskilt projektbolag öppnar för finansiering via upplåning från Riksgälden. Detta skulle enligt Gusten Granström innebära stabila och förutsägbara ekonomiska villkor.
Han uppger att flera andra stora projekt har använt sig av den här modellen, inte minst Botniabanan. Gusten Granström bedömer att upplägget med ett särskilt projektbolag var en given framgångsfaktor i det sammanhanget.
I så fall: Varför lanserar ni den här idén först nu?
– Det har tidigare inte funnits så stora incitament. Det fanns en tidsplan som kändes rimlig. Om vi hade vetat det vi vet i dag skulle den här idén absolut ha initierats tidigare.