Pauskopplade hundratals samtal på Skatteverket – nu straffas handläggaren i Västerbotten

Uppdaterad
Publicerad

Över 500 personer som ringde Skatteupplysningen i våras fick aldrig något svar – eftersom handläggaren satte samtalen på paus.

Nu har Skatteverkets personalansvarsnämnd beslutat att handläggaren får ett löneavdrag under 30 dagar.

Det var under deklarationsperioden som handläggaren tillfälligt placerades på Skatteupplysningen för att svara på frågor från privatpersoner och företag. Efter ett klagomål från en kund som blivit pauskopplad uppdagades att handläggaren pauskopplat majoriteten av samtalen han tagit emot.

Samtal avslutas automatiskt

Att pauskoppla innebär att om inte kunden själv lägger på så avslutas samtalet per automatik efter en stund.

Andreas Sundvall, enhetschef på Skatteverket på avdelningen där handläggaren jobbar, menar att detta är ett undantagsfall.

– Vi beklagar att det har drabbat kunder i slutändan, säger han.

Handläggaren är ångerfull och förklarar för personalansvarsnämnden att han mådde dåligt under perioden, något som också bekräftas av företagshälsovården. Han säger också att han arbetat med sina ordinarie arbetsuppgifter, vilket också har bekräftats.

Riskerade bli av med jobbet

Personalansvarsnämnden anser att beteendet riskerar att ”allvarligt skada allmänhetens förtroende för myndigheten” och att hans hantering av telefonsamtalen ses som arbetsvägran. Handläggaren får nu ett löneavdrag under 30 dagar. Enligt anställningsförordningen är löneavdraget 25 procent av dagslönen.

Handläggaren riskerade uppsägning, men nämnden anser att påföljden denna gång kan stanna vid ett kraftigt löneavdrag.

Hör enhetschef Andreas Sundvall om hur det här påverkade verksamheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.