Flera hundra personer som ringde Skatteverkets upplysning fick aldrig något svar. En anställd satte samtalen på paus. Foto: TT

Hundratals telefonsamtal kopplades bort – anställd på Skatteverket i Västerbotten riskerar sparken

Uppdaterad
Publicerad

Flera hundra personer som ringde Skatteupplysningen under våren fick aldrig något svar. Den handläggare i Västerbotten som skulle ta samtalen satte dem på paus istället. Han kan nu få sparken för arbetsvägran.

Det var efter klagomål från en kund som aldrig kom fram per telefon som Skatteverket startade en internutredning. Den visade att över 500 samtal som hamnat hos handläggaren aldrig besvarats utan satts på paus. Pauskopplingen innebär att samtalet bryts efter ett tag, om inte inringaren själv lägger på.

Ångrar sig

Ansvarig chef betraktar agerandet som arbetsvägran, enligt en anmälan till Skatteverkets personalansvarsnämnd.

I samtal med chefen har handläggaren sagt att han ångrar sig. Han upplevde det som jobbigt att hantera samtalen och hänvisar till ohälsa.

Skatteverkets personalansvarsnämnd ska nu fatta beslut om disciplinstraff eller uppsägning.

SVT har sökt ansvarig chef för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.