• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En polis på en skoter

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Likställer nästan med att åka skidor på snö” – i klippet berättar polisen Mikael Abramsson om lagstiftningen och om problemen med skoterkörningen. Foto: Lukas Deininger/SVT

Polisen om skoterproblemen: ”Gammal lagstiftning som ska funka idag”

Publicerad

Lagen som reglerar skoterkörning är nästan 50 år gammal. Sedan dess har skotrarna utvecklats och blivit fler. Polisen i Västerbotten menar att konflikterna ökat – och det är svårt att upptäcka brott.

– Vi försöker att vara ute så mycket vi kan, men det är gigantiska områden, säger poliskommissarie Mikael Abramsson.

1976 trädde den nuvarande terrängkörningslagen i kraft. Då fanns det runt 28 000 snöskotrar i Sverige. 2024 går den siffran enligt myndigheten trafikanalys upp till 377 000 snöskotrar.

2018 beslutade dåvarande regering att se över lagen och en omfattande utredning blev klar året därpå. Men någon lagändring blev det inte.

Polisen: ”Går åt ett håll”

Mycket har också hänt med skotrarna genom åren, bland annat har motorerna blivit mycket starkare.

– Det har gått åt ett håll. De som är duktiga kan köra obehindrat nästintill var som helst, säger poliskommissarie Mikael Abramsson i lokalpolisområde Södra Lappland.

Brotten har ökat

Anmälda brott i samband med snöskoter har ökat de senaste åren. 2014 anmäldes 5 brott i Västerbotten, 2022 var siffran 45.

– Vi försöker att vara ute så mycket vi kan, men det är gigantiska områden.

Speciellt körning i otillåtna områden är svårt att bötfälla, eftersom det sällan finns vittnen eller någon misstänkt.

Tveksam till ny lagstiftning

Både i Finland och Norge är reglerna kring snöskoterkörning betydligt hårdare, vilket medför att många skoterturister söker sig till Sverige.

Mikael Abramsson är osäker kring vad en ny lag skulle kunna leda till.

– Intressena kring skoterkörning är motstridiga. Men jag tror man vinner på att sköta det lite snyggare och inte lägger ut videos från när man kör skoter på stugtak exempelvis, säger han.

Om och när lagstiftningen kring terrängkörning ska ses över är oklart. Utredningen från 2018 bereds för närvarande av Regeringskansliet och vissa anpassningar i terrängkörningsförordningen har gjorts under 2018, men själva terrängkörningslagen är oförändrat.

SVT har sökt klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) som valt att inte kommentera frågan.

Skotertrafik – det här är förbjudet

  • Passera annans mark om det uppstår skada.
  • Köra på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark.
  • Generellt förbud på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över snötäcket.
  • Köra alltför nära bostäder och bebyggelse.
  • Allmän snöskoterkörning i och i anslutning till skidanläggningar.

Utöver förbuden finns även begränsningar:

  • I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden, där det kan vara helt förbjudet med skoteråkning eller endast tillåtet att köra på skoterled.
  • Vissa kommuner har också egna regleringsområden. Information finns hos respektive kommun.
  • I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler, där det kan vara förbjudet att köra skoter.
  • Länsstyrelsen eller kommunen kan förbjuda snöskoterkörning med hänsyn till bland annat friluftsliv, rennäring, djurliv eller naturvård. Kommunerna kan också reglera skoterkörning genom lokala trafikföreskrifter.
  • Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden.

Källa: Naturvårdsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.