Resebyråägaren Cecilia Ärlebo: ”Problemet är att betala tillbaka pengar vi inte har” Foto: Marit A Israelsson, SVT

Nio av tio resebyråer på väg mot konkurs – vädjar om hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Nio av tio resebyråer i Sverige är enligt deras branschorganisation SRF på väg mot konkurs. Samtidigt har cirka 600 missnöjda kunder under årets första månader vänt sig till allmänna reklamationsnämnden (ARN), och nu vädjar den lokalt ägda resebyrån i Skellefteå om tålamod- och hjälp från regeringen. 

Resebyråer och researrangörer har enligt branschen hamnat i kläm mellan sina kunder och leverantörer.

– Vi har ingen försäljning, bara utgifter. Vi ska återbetala våra kunder samtidigt som våra leverantörer inte återbetalar oss, berättar Cecilia Ärlebo som är delägare i en lokal resebyrå i Skellefteå.

Coronaviruset i Västerbotten

Ett lån som ska återbetalas

Här lyckades de snabbt begränsa kostnaderna, hyresvärden har halverat hyran och regeringen har aviserat ett omsättningsstöd. Men detta räcker enligt henne inte. Hennes branschorganisation SRF har därför lämnat ett förslag till regeringen om att det ska inrättas en självfinansierande fond på sex miljarder kronor vilken inte ska belasta skattebetalarna.

– Det är inte en påse pengar eller hjälppaket vi ber om utan ett lån så att bolagen kan återbetala det som är bokat, förklarar Didrik von Seth som är generalsekreterare.

Förslaget går ut på att fem kronor per såld flygresa eller 25 kronor per paketresa ska gå till fonden vilket i sin tur enligt honom skulle innebära att pengarna är återbetalade på 20 år.

– Problemet är att vi inte får några besked och det är bråttom nu, menar Didrik von Seth.

600 ärenden hos ARN

SVT Nyheter har ställt frågan om hur regeringen ställer sig till en särskild fond. På det svarar näringsminister Ibrahim Baylan (S) så här:

– Hittills har regeringen presenterat åtgärder på 170 miljarder kronor. Vi utesluter inte ytterligare åtgärder.

Totalt från första januari till och med 3 maj har reseavdelningen vid ARN fått in åtminstone 600 ärenden som rör virusutbrottet.

I klippet berättar den lokala resebyråföretagaren om de ledsna kunder hon möter, och förklarar samtidigt varför det är svårt att återbetala.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Västerbotten

Mer i ämnet