Det blev utlovade tåg idag på eftermiddagen men tre minuter innan utsatt tid kom budskapet upp på informationstavlan att tåget var inställt.
– Det är skandal. De behandlar folk som boskap. Ingen information, ingen framförhållning och jättedålig information förutom ett par rader på informationstavlan, säger David Grahn som försökt ta sig hem till Robertsfors i närmare två dygn.
”Retar gallfeber på oss”
Enligt Norrtågs hemsida är orsaken svåra väderförhållanden och ingen ersättningstrafik erbjuds mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
– Jag förstår om det var lite av katastrofläge i torsdags då snön vräkte ner men det var ju fyra dagar sedan. Sen håller de på att reta gallfeber på oss då de inte informerar eller sätter in ersättningsbussar. Det är oerhört nonchalant, säger David Grahn.
Mats Gustafsson i Gävle är vd vid Tågkompaniet som sköter trafiken åt Norrtåg.
– Det är klart att det är beklagligt om inte alla resenärer fått information men jag vill påstå att vi har försökt informera via alla tillgängliga kanaler, säger han.
Fick själv ordna hotellrum
David Grahn fick själv ordna med hotellrum i Sundsvall under gårdagen.
– Jag kunde ju inte sova i en trappuppgång precis. Sen när vi inte kom iväg idag heller på utsatt tid gjorde det att folk blev ordentligt arga och upprörda. Men kanske mest arga på att det är så dålig information till de resande, säger David Grahn.
Enligt Tågkompaniet ska trafiken komma igång under kvällen. Ett tåg 17.10 och ytterligare ett 19.35 från Sundsvall till Umeå utlovas.
– Jag har ingen anledning att misstro resenärernas upplevelser och förstår om de är uppretade. Men det här är verkligen ingen önskvärd situation för någon av oss, säger Mats Gustafsson.