Edward Riedl och Elin Söderberg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Inget roligt besked” – i videon berättar Edward Riedl (M) och Elin Söderberg (MP) vad man tänker om att nattågen till Göteborg slutar gå. Foto: Tommy Forsgren, SVT

Riksdagspolitiker i Västerbotten kritiska till nedläggning av nattåg till Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Nattågen mellan Umeå/Åre och Göteborg läggs ner av SJ. Anledningen är att sträckan inte är lönsam. Flera riksdagspolitiker i Västerbotten rasar mot beslutet och vill att sträckan ska upphandlas. Men infrastrukturministern menar att detta inte är aktuellt.

Läs vad politikerna tycker i frågan.

Kristdemokraterna – infrastrukturminister Andreas Carlson

Svensk järnvägstrafik ska drivas på kommersiell grund. Om trafiken inte kan drivas på kommersiell grund och behöver upphandlas behöver sträckan vara transportpolitiskt motiverad. Inför beslut om upphandling genomför Trafikverket en bedömning om detta är motiverat. Det är anledningen till att Trafikverket har upphandlat nattågstrafik från Stockholm till Jämtland och övre Norrland.

Trafikverkets bedömning är att det i dagsläget inte är aktuellt på sträckan Göteborg-Umeå och Göteborg-Duved då det finns högre prioriterade insatser. För de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm.

Moderaterna – Edward Riedl

Det är inget roligt besked alls. Vi i Moderaterna och den här regeringen vill satsa på Norrland. Vi har tagit fram en strategi både för Västerbotten och Norrbotten för att investera i flyg, järnväg och mycket annat. Det var inte roligt att höra att SJ har kommit fram till detta.

Vi behöver prata med SJ. Det här är en linje som har många resenärer och ändå får man inte ihop ekonomin på sträckan. Vi behöver ha samtal med SJ för att se vad som skulle kunna gå att göra.

Det är en viktig bit att kunna resa klimatsmart. Det ska vara enkelt att åka tåg. Vi ska göra allt vi kan för att underlätta resande, både med väg, järnväg och med flyg.

Socialdemokraterna – Isak From

Det är beklagligt, man blir lessen och förbannad för allt motstånd som återkommande uppkommer när det gäller att stoppa och begränsa järnvägen i norra Sverige.

Nattåget till Göteborg är så klart viktigt, det borde dessutom fortsätta norrut från Umeå.

Staten har ett grundläggande ansvar att säkerställa kommunikationerna i hela landet.

Under vår tid i regering gjordes flera erforderliga insatser för att hålla igång nattågstrafiken, nu behöver den här regeringen agera.

Vi, jag och Socialdemokraterna i Västerbotten, har alltid tyckt att nattågen till och från Göteborg borde upphandlas av staten via Trafikverket på samma sätt som nattågen till och från Stockholm.

Vi socialdemokrater kommer att agera i frågan där vi kan.

Centerpartiet – Helena Lindahl

Först och främst är det här ett dråpslag mot norra Sverige och resenärer som vill resa till och från Göteborg. Därför måste regeringen ta ansvar för att Trafikverket ska upphandla nattågen mellan Umeå/Åre-Göteborg genom att skjuta till medel för att behålla nattågen.

Uppenbarligen går det bra att göra statliga upphandlingar på andra sträckor och tycker man att att det ska finnas goda förbindelser i hela landet, borde det här inte vara en svår nöt att knäcka.

Dessutom – om fler människor ska välja tåget som alternativ, så är ju grunden att de går överhuvudtaget.

Jag kommer att göra det jag kan för att påverka i frågan och kommer att agera i riksdagen.

Sverigedemokraterna – Pontus Andersson Garpvall

Beslutet har fattats på marknadsmässiga grunder. Min uppfattning är att västerbottningarna snarare ser behov av bättre vägar, bra flygförbindelser och god regional länstrafik.

Miljöpartiet – Elin Söderberg

SJ:s besked att nattågstrafiken från Duved och Umeå till Göteborg upphör nästa år är dystert. Det är ytterligare ett bevis på hur den förda politiken från Tidöpartierna sviker hela landet. Järnvägsförbindelserna i landet behöver bli bättre, inte sämre.

Självklart ska det gå att åka nattåg från norra Sverige till Göteborg. Vi i Miljöpartiet vill säkerställa tågtrafiken mellan våra landsändar genom att nattågstrafik från norra Sverige till Göteborg ska vara upphandlad trafik.

Staten har ett viktigt ansvar för järnvägen och tågtrafiken. Det är en grundläggande samhällsinfrastruktur. Den moderatledda regeringen började sin mandatperiod med att stoppa planerade järnvägssatsningar och skära ned 750 miljoner kronor på järnvägsunderhållet. Sedan tackade regeringen dessutom nej till medfinansiering från EU för nya järnvägssatsningar.

Krafttag krävs för att förbättra tågtrafiken. Den samlade Trafikverksmodellen där satsningar på väg och järnväg konkurrerar internt med varandra har misslyckats, Trafikverket måste göras om. Vi vill också återförstatliga underhållet av järnvägen och avsätta en investeringsbudget för att rusta järnvägen, i vår skuggbudget för 2024 satsade Miljöpartiet totalt 19 miljarder mer på järnvägen än Tidöregeringen.

Liberalerna – Hans-Peter Carlson

Det bevisar hur illa skött tågtrafiken är i Sverige, sedan lång tid. Det är också tydligt hur centrerat det mesta är till södra Sverige och framförallt Stockholm, det är ju göteborgstågen som nu hotas.

Den här trafiken är ett alternativ till flyg, den är viktig för den växande turismen och den är viktig för att vi skall kunna utveckla fungerande samhällen även i norr. Inte minst måste det finnas goda kommunikationer för att kompetensförsörjningen skall fungera, det handlar om attraktion.

Tillgängligheten till norra Sverige är ganska god med andra kommersiella alternativ. Men indirekt handlar det ju om en misskött järnväg. Ett totalt haveri, faktiskt. Det har pågått i decennier, och tågens ganska dåliga kvalitet vad gäller punktlighet etc för ju att det blir en ond cirkel.

Rent generellt bör vi bygga ut järnvägen i Sverige, det saknas ju räls för att det skall fungera. Inlandsbanan och tvärbanorna här i norr bör rustas och elektrifieras och vi behöver bygga bana till Atlanten från Storuman så vi får ett fungerande alternativ till Trondheim- Sundsvall och till Malmbanan i norr. Det krävs ur ett beredskapsperspektiv, men också för att skapa större funktionella arbetsmarknader.

Vänsterpartiet – Gudrun Nordborg

Sträckan är viktig. Det är en samhällsviktig funktion som behövs för att hela Sverige ska hänga samman. Göteborg är Sveriges andra största stad. Det är massor av människor som vill kunna ta sig med nattåg till de norra delarna av Sverige. De tvingas nu se sig om efter andra färdmedel som flyg, bil; det är uruselt ur klimatsynpunkt. Turismnäringen kommer också att påverkas negativt, liksom övrigt näringsliv.

Det finns ett stort behov av transporter som avser såväl personer som gods till och ifrån ”Norrland”. Inte minst nu i tider av grön omställning.

Det är statens ansvar att trygga trafiken. Med nuvarande ordning innebär det att Trafikverket måste få i uppdrag från regeringen att upphandla sträckan.

Staten har ett avgörande ansvar i frågan. Det behövs självklart tågtrafik som kopplar ihop våra landsändar. Det behövs en politik som satsar på järnvägen och som sätter samhällsnyttan före vinstmaximering. SJ ska investera i sin egen verksamhet istället för att generera vinst till staten.

Tillsammans med andra i partiet vill jag göra det lokalt, regionalt och i riksdagen. Jag vill verkligen markera att den tänkta nedläggningen av nattåget mellan Göteborg och Umeå/Åre är oacceptabel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nattågen

Mer i ämnet