Moderaternas före detta chefsstrateg Per Schlingmann har beskrivits som ett fenomen. Nu driver han eget företag där storytelling används för att hjälpa andra att skapa framgång. En inte helt oomtvistad programpunkt på Berättarfestivalen.
– Jo det har blivit en del debatt om hur man får lov att använda berättande utifrån utgångspunkten att en god berättelse framförd på ett bra sätt är en aspekt, medan en annan aspekt är att berättelsen också ska vara för en bra sak, konstaterar projektledaren Jonas Lundqvist och fortsätter:
– Jag tror det viktiga är att lära sig känna igen och skilja mellan en bra berättelse och en felaktigt använd berättelse och för att kunna göra det måste man veta hur det fungerar. Utifrån det kan man göra en egen värdering och bedömning.
Välj berättelse
Det är just den kunskapen han menar att Per Schlingmann kan bidra med. Han betonar också att en konferens av den här typen bygger på idéen att ge ett så brett perspektiv på berättande som det bara är möjligt.
Och Per Schlingmann själv är övertygad om att det blir allt viktigare hur man använder berättandet.
– Det handlar allt mer om att bestämma sig för vilken berättelse av mig själv, mitt företag eller Sverige jag vill etablera, menar Per Schlingmann.
Ett mer strategiskt berättande med andra ord?
– Ja. Det tycker jag mig märka och ser nu överallt i kommuner, regioner, företag och i politiken, och det bygger ju på att berättandet har makt. Den som äger makten över berättelsen kommer väldigt mycket att få som man vill.
Är det bra då?
– Det är klart att det finns uppenbara risker i den här typen av samhälle där verbala förmågan ger försprång.
Kommunikationens makt
Han tror att även om ekonomiska resurser spelar en allt mindre roll eftersom människor har tillgång till arenor som ger genomslag, så blir det samtidigt tufft för de som inte vill eller kan kliva ut i rampljuset.
– När kommunikation och berättande blir allt viktigare skapas nya klyftor, konstaterar han.