• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Barn i en hängmatta som surfar på ipads

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Christine Olsson/TT

Skärmtiden ökar på sommaren – psykologen David i Umeå: ”Undvik att bli arg”

Uppdaterad
Publicerad

Sommarlovet innebär inte bara sol och bad. För många ökar skärmtiden, enligt 1177. Spel och sociala medier är skapade för att man ska vilja stanna kvar. Därför är det inte konstigt att både barn och vuxna kan ha svårt att slita sig.

– Ett perspektiv är att se till ditt eget användande, säger psykologen David Wemmert.

För att undvika konflikter om skärmar under sommaren rekommenderar psykologen David Wemmert från Umeå att man ska bjuda in till andra aktiviteter.

– Men det är viktigt att göra det som ni tycker är roligt tillsammans, säger David Wemmert.

Förstå vad skärmtiden betyder

För att förstå vad ett barn slits från, är det viktigt att veta vad de gör framför skärmarna. Är det att ha kontakt med kompisar kan man då försöka hitta ett annat sätt att upprätthålla den kontakten.

– Genom att förstå vad barnet gör och varför blir det lättare att prata och hitta lösningar, säger David Wemmert.

Sätt upp regler

Ett sätt kan vara att sätta upp rimliga regler eller överenskommelser om skärmtiden, vilket kan minska risken för konflikter. Det är också viktigt att påminna i god tid när skärmtiden är slut.

– Undvik att bli arg på barnet om ni inte lyckas hålla överenskommelserna. Prata i stället när alla är lugna, säger David Wemmert.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.