Under år 2020 blev Skellefteå flygplats en av de första i landet som inte längre släpper ut någon koldioxid.
Flygplanen som trafikerar flyplatsen är långt firån lika klimatvänliga. Där ska nästa stora förändring ske, enligt Robert Lindberg.
– Att göra flygplatsen fossilfri var steg ett, nu har vi gått in i steg två, säger han.
Biobränsle, vätgas och el
Den kommunala flygplatsen tänker ta täten i flygets miljöomställning och ska under året skaffa bio-jet bränsle och landets kraftfullaste elstolpar för elflygplan. Dessutom finns planer för satsningar på vätgasflyg.
Redan år 2023 är det ambitiösa målet att det ska gå att köpa en flygbiljett för en resa med ett eflygplan.
Korta resor
Flygsträckan är än så länge oklar – men det handlar till att börja med om små plan och kortare resor.
– Kanske över Kvarken, säger Robert Lindberg.
Varför vill en kommunalt ägd flygplats som visar röda siffror i bokslutet varje år gå i bräschen för en så stor miljösatsning?
– Det är för att mina och dina barn ska kunna bo och verka här, säger Robert Lindberg.