Redan på onsdagseftermiddagen blev det köbildning i centrala Skellefteå när två lastbilar fick problem i snön. Foto: Patrik Samuelsson/SVT

SMHI varnar för snöfall i kombination med vind längs Västerbottenskusten

Uppdaterad
Publicerad

SMHI har utfärdat en gul varning för snöfall i kombination med vind längs Västerbottenskusten. 15-30 centimeter väntas falla. Varningen gäller från klockan 05 på torsdagen.

Från torsdag morgon väntas tidvis intensivt snöfall och blåsigt med frisk vind, vilket kan leda till trafikproblem med snödrev, enligt SMHI.

Totalt väntas 15-30 centimeter snö. Mellan Robertsfors och Skellefteå kan det falla ytterligare 10 centimeter. Samtidigt blir det blåsigt med frisk nordostlig vind.

Snöovädret i Västerbotten

Lisa • Hur är E4 Umeå - Skellefteå?
Finns det någon prognos för när den anses körbar?

Hej Lisa! Väglaget bedöms som mycket besvärligt på E4 med fläckvis packad snö och lössnö. Trafikverket skriver att vägbanan är hal. Det är risk för snörök, snödrev och hårda vindar

Räddningstjänsten har uppmanat alla som har möjlighet att hålla sig hemma.

Överblick

Pinnat inlägg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Snöröjaren Magnus i Skellefteå: "De är kaos"

Snöröjaren Magnus Lundmark i Skellefteå har jobbat sedan klockan fyra natten till fredag. Så var det att ta sig fram i snökaoset under morgonen.

Antalet strömlösa ökar i Skellefteå – minskar i Umeå

Nu är över 3 200 av Skellefteå Krafts kunder utan ström, det är fler än för några timmar sedan. Samtidigt minskar antalet strömlösa i Umeå – omkring 1 400 av Umeå Energis kunder är utan ström just nu.

Umeå Energi räknar med att de flesta kunder kommer att få tillbaka strömmen under dagen. Mellan Skellefteå och Robertsfors råder fortfarande orange vädervarning, så arbetet med att åtgärda problemen där kan ta längre tid.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Northvolts stängsel rasade efter snökaoset

Se bilderna från Northvolts fabrik i Skellefteå

Umeå Energi: Nästan alla borde få tillbaka strömmen under dagen

Nästan 1 800 av Umeå Energis kunder är fortfarande utan ström, men nästan alla borde ha fått tillbaka strömmen under dagen. Det säger Umeå Energis presskontakt.

- Vi har nästan fördubblat vår styrka med hjälp av bland annat Norrbotten. Vi får troligen också upp en helikopter vid lunchtid för att se över situationen på Holmön, säger Olov Hjärtström Baudin.

Han säger att det är lättare att åtgärda problemen i dag eftersom det blåser betydligt mindre än i går.

Mellan Robertsfors och Skellefteå råder fortfarande orange varning och drygt 2 900 av Skellefteå Krafts kunder är utan ström.

Umeå Energis ungefärliga tidplan:

Obbola: Cirka 700 kunder drabbade. Prognosen är att strömmen är åter vid lunchtid.

Sillviken med omnejd: Cirka 300 kunder drabbade. Prognosen är att strömmen är åter under eftermiddagen.

Söder om Sävar, kring Skeppsvik: Cirka 300 kunder drabbade. Prognosen är att strömmen är åter under eftermiddagen.

Öster om Sävar, Ivarsboda, Ostnäs: Cirka 300 kunder drabbade. Större kabelbrott (linjebrott) upptäckt. Enormt mycket träd och svåra förhållanden. Förhoppningen är att strömmen ska komma tillbaka under dygnet.

Holmön: Ett 40-tal kunder drabbade. Kabelbrott (linjebrott) upptäckt. Vi löser det mest akuta genom reservkraft för centrala Holmön, som ska komma igång senast under eftermiddagen.

Ann • Hej på er!
Hur ser det ut mellan Örnsköldsvik och Sundsvall?

Hej Ann! Väglaget ser något bättre ut, jämfört med igår. Enligt Trafikverket är det dock fortsatt besvärligt med fläckvis is och lössnö. Här kan du hålla koll på läget på vägarna.

Helena • Hur är väglaget just nu mellan Ånäset till Skellefteå?

Hej Helena! Enligt Trafikverket är väglaget fortsatt besvärligt med risk för halka, snörök och lössnö. Kör försiktigt!

Erika • Hur är läget i tågtrafiken söderut?

Hej Erika!

Just nu ser det ut som att alla tåg från Umeå avgår som planerat, men du kan hålla koll på läget via Trafikverket.

Birgitta • 11.25 igår: Svaren från Umeå energi och Skellefteå Kraft var förväntade. Naturligtvis sätter man inte kunderna först; de som får lida vid snöoväder och stormar med nedfallna träd över kraftledningarna som följd. Gräv ner ledningarna; det kommer inte att drabba kunderna nämnvärt vad gäller ekonomin men däremot aktieägarna. Det är på tiden att kraftbolagen tar sitt ansvar gentemot dem som betalar för elen och inte enbart tänker på profiten. Lika säkert som det är julafton 24:e december, lika säkert är det att vintern kommer med snö, kyla, stormar och nedfallna träd!

Christer Hansson • Hur är trafikläget för E 4 mellan Örnsköldsvik och Umeå idag?

Hej Christer!

Jag ringde Trafikverket och just nu är är det inga större incidenter längs E4. Men de säger att om man ger sig ut så ska man räkna med att det tar längre tid än planerat.

Extra bandvagnar till Skellefteå för att assistera räddningstjänsten

Trafikverket har skickat upp tre bandvagnar till Skellefteå för att assistera räddningsverket vid akuta händelser där det är svårt att ta sig fram.

- Tidigare har bandvagnarna varit i Gävle, men nu har tre av de sex vagnarna skickats upp till Skellefteå, säger en presskontakt på Trafikverket till SVT.

Det är fortsatt besvärligt väglag. Öst på stan i korsningen vid Minervaskolan har en lokalbuss hamnat på sidan av vägen.

För norra Kvarken är en kulingvarning utfärdad från onsdagen till fredagsmorgonen.

Wasaline har meddelat att de ställer in två turer under torsdagen mellan Vasa och Umeå. Även Holmöfärjan är inställd fram till fredag.

Att tänka på vid gul varning

Restider kan bli längre på grund av drivbildning, halka, dålig sikt och snörök. Avsätt längre tid för din resa och anpassa hastigheten till väglag och sikt.

Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken på grund av snö på vägar, trafikolyckor eller stillastående fordon.

Det finns risk för förseningar eller inställda avgångar inom kollektivtrafiken.

Källa: SMHI

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.