Fjärrundervisning innebär interaktiv undervisning där elever och lärare inte befinner sig i samma lokaler. En aktör som är väldigt engagerad i att det ska få fortsätta med detta är Region 8. Det är åtta inlandskommuner i Västerbotten som gått ihop, tillsammans med Arvidsjaur och Arjeplog och som jobbar med att stärka kommunernas roll och utveckling.
Tobias Thomson är utbildningsstrateg på Region 8, och är bekymrad över att den försöksverksamhet med fjärrundervisning som bedrivs i Västerbotten kan bli olaglig i sommar.
– Lagstiftningen har inte hunnit ikapp, i höst kanske vi inte får bedriva fjärrundervisnin. Det känns problematiskt, säger Tobias Thomson.
Lärarförbundet oroliga över lärarollen
Lagen säger att man får anordna fjärrundervisning när huvudmannen (t ex kommunen) saknar legitimerad eller behörig lärare i modersmål och moderna språk. Eller när elevunderlaget är otillräckligt. Undervisningen sker online i realtid och måste vara interaktiv.
Anledningen till att lagstiftarna är tveksamma till fjärrundervisning är att några remissinstanser uttryckt skepsis. Lärarförbundet är oroligt över att lärarrollen ska förändras, och dessutom finns en rädsla från vissa remissinstanser att kvaliteten ska urholkas och att huvudmän ska se mera till pengar än kvalitet.