Ständigt nya lärare på Bolidenskolan – rektorn orolig inför varje ny termin

Uppdaterad
Publicerad

Varje läsår försvinner en stor andel av personalen på Bolidenskolan F-6.

Eleverna har fått vänja sig vid täta lärarbyten, och för personalen som blir kvar ökar arbetsbelastningen.

Lotta Walter har jobbat som lärare på Bolidenskolan i 25 år, och har blivit van vid att se kollegor komma och gå.

Vissa år har så många som var tredje lärare försvunnit.

Skolan – Val 2022

– När det händer väldigt ofta blir det tröttsamt för oss som jobbar kvar, säger hon.

Den höga arbetsbelastningen är en av orsakerna till att kollegorna lämnar, menar Lotta Walter. Betygen ligger en bra bit under rikssnittet, och på skolan finns många elever som har andra modersmål än svenska och behöver särskild hjälp.

Svårt för skolor på små orter

En annan orsak till läraromsättningen i Boliden delas med många andra mindre orter i landet.

Boliden har inte tillräckligt med lärarutbildade invånare för att kunna försörja skolan med personal, och måste därför konkurrera med skolorna inne i Skellefteå.

– Här får man ofta jobb om man vill när man är nyutbildad. När de sedan får jobb närmare sitt hem så flyttar de ofta, säger Lotta Walter.

Oro inför varje läsår

Jenny Eriksson tog över som rektor för två år sedan, och hon jobbar nu hårt för att minska läraromsättningen.

För att arbetsmiljön ska bli bättre och fler ska vilja stanna har hon bland annat satsat på att öka lärartätheten, men trots det fortsätter hennes lärare att säga upp sig.

– Det är ju jättejättetråkigt. Vi jobbar ju för att detta ska vara en bra arbetsplats, att folk ska stanna och orka med yrket.

Inför kommande läsår pågår alltid ett sökande efter nya lärare och vikarier.

– Det är såklart en oro också, kommer vi att få någon på plats eller hur kommer det se ut till hösten. Det är klart att det är en sorg att det blir på det här sättet, säger hon.

Högstadiet positivt exempel

Jenny Eriksson är även rektor för Bolidenskolans högstadium, och där är läraromsättningen betydligt lägre. Att det ser så olika ut tror hon delvis beror på att hon varit rektor där i sju år, vilket skapar en mer stabil tillvaro för lärarna. Och när lärarna väl stannar skapas en positiv spiral, där även arbetsmiljön förbättras menar hon.

– Det är viktigt att jag som rektor är kvar, säger hon.

Om SVT:s undersökning

  • SCB har på beställning av SVT tagit fram uppgifter över hur många grundskolelärare som byter tjänst varje år. Ett tjänstebyte i statistiken innebär att en lärares personnummer inte rapporteras in som anställd på samma skolenhet nästkommande år.
  • Statistiken omfattar alla lärare, oavsett anställningsform eller behörighet. Obehörig personal kan anställas med tidsbegränsning om skolan inte lyckas tillsätta behörig personal på tjänsten, efter tiden löpt ut kan anställningen förnyas. Därför avgränsas inte statistiken behörig eller obehörig personal, då det är kontinuiteten för lärare och elever som är fokus för granskningen.
  • Statistiken visar att andelen som bytt tjänst till nästkommande år har legat mellan 26 och 30 procent under åren 2014 – 2021. Det finns en viss felmarginal då en lärare kan förekomma på flera skolenheter under samma år, eller att en skolenhet genomgår en förändring som blir en ny tjänst för lärarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skolan – Val 2022

Mer i ämnet