Luftfartsverket vill styra flygtrafiken till och från Umeå och fyra andra statliga flygplatser, Kiruna, Östersund, Visby och Sturup, med ny teknik från ett torn vid Arlanda. Vägen dit har kortats genom att man fattat beslut i slutna rum med så lite insyn som möjligt.
Det är få personer som har fått insyn i beslutsunderlaget kring planerna på att fjärrstyra flygtrafiken i Umeå. SVT Nyheter Västerbotten ville titta närmare på saken, men när vi begärde ut dokumenten var nästan allt maskat.
Källa med god insyn berättar
SVT har pratat med en källa med god insyn. På olika sätt har SVT Nyheter Västerbotten sedan kommit över de hemliga dokumenten som Luftfartsverket inte ville lämna ut. Där framgår det bland annat att flera oroar sig över den ekonomiska vinningen med genomförandet, samt säkerheten.
– Det här projektet forceras fram på de statliga myndigheterna just nu. Konsekvenserna för de som flyger är inte till fullo utrett. Vi skalar snabbt upp från det väldigt lilla till det väldigt stora och här springer vi långt innan vi hunnit lära oss krypa, säger en person med god insyn.
Se video: Flygtornens förändring på en minut
Hela projektet har omgetts av stor sekretess. Samtliga inblandade har tvingats skriva på sekretessavtal. Nu har SVT Nyheter Västerbotten läst hela dokumentet. Ekonomin är en kritisk punkt, säkerheten en annan.
– Tänk på att de ersätter glasfönster där man ser flyg starta och landa med en kamera, en sladd och en tv-skärm. Det är klart att det finns mer störningsrisker med det systemet än om du kan se ut genom fönstret.
Stora ekonomiska risker
Den löntagarkonsult som granskat projektet anser att de ekonomiska riskerna är stora. Vinsten beror till stor del på att man låter flygledare sköta flera flygplatser på distans parallellt, något som aldrig testats och som Europeiska transportarbetarfacket kräver ett förbud emot. Små förseningar av projektet riskerar att göra hela satsningen till en förlustaffär.
– Det blir inte billigare. Det finns inga garantier för det, vilket gör att Luftfartsverket och Swedavia verkar ha någon annan agenda bakom varför det här måste implementeras just nu, säger källan och fortsätter:
– Man baserar sina antaganden i kalkylen på att flygledare i framtiden ska sköta flera flygplatser samtidigt.
I dokumenten använder man Örnsköldsviksmodellen som ett gott exempel, där man redan nu fjärrstyr flygtrafiken. I Örnsköldsvik har man cirka 4000 start och landningar varje år, jämfört med till exempel Sturup som har tio gånger så mycket trafik.
Resenärer kommer att drabbas
I Sturup har man aldrig provat fjärrtekniken och personen med inblick tycker det är helt horribelt och menar att både flygbolag och resenärer kommer att drabbas.
– Det kommer förmodligen visa sig i form av förseningar, säger hen.
Vet du mer? Kontakta vår reporter josefine.holgersson@svt.se