Det var när ett tåg med 55 passagerare kraschade i Nordnorge för en vecka sedan som vägtrafik dirigerades om. Väg E6 stängdes, trafikanter uppmanades att i stället välja riksväg 73 via Hattfjelldal och E12 genom Sverige.
Arbetet med att röja upp efter tågolyckan har dragit ut på tiden, E 6 är fortfarande avstängd. Trafiken på den svenska sidan har under tiden ökat markant.
– Vi har just nu inte världens bästa väglag. Det i kombination med den ökade trafiken innebär en ökad risk för olyckor, konstaterar Göran Hellström.
Behövde vara på tårna
Han hade under onsdagen kontakt med en kollega i Hemavan där det låg ett hyfsat djupt lager av nysnö på marken.
– Vi sa till varandra att vi nu behövde vara på tårna, säger Göran Hellström.
Och mycket riktigt: Senare under onsdagseftermiddagen blev lastbilar stillastående i halkan. Detta skapade stora störningar på E12 och länsväg 1116 med stopp i trafiken och kilometerlånga köer av fordon.
Ser samband med tågolyckan
Göran Hellström ser en koppling till tågolyckan och att trafik har dirigerats in i Sverige.
– Helt klart är det så. Flera kilometer långa köer är inte normalt den här tiden på året. Det blir också en helt annan dimension på räddningsinsatsen med så här många stillastående fordon, säger han.
Under torsdagskvällen inträffade ytterligare en trafikolycka längs E 12 mellan Hemavan och norska gränsen. En person skadades svårt när en personbil och lastbil kolliderade söder om Bredviken.
– Jag hopas att Trafikverket får ordning på halkbekämpningen. Jag hoppas också att de som åker över gränsen och in i Sverige är medvetna om riskerna, sänker hastigheten och håller avståndet, säger Göran Hellström.