– Vi har haft stora problem med det här tåget, det har varit trasig ganska ofta. Man kunde inte lita på tåget, säger regionråd Rickard Carstedt (S) som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden, som nu tog beslutet att pausa trafiken på sträckan. Anledningen är att resandet på linjen blivit allt svagare.
– Man har tappat förtroendet, säger Carstedt (S).
Sträckan trafikeras av Norrtåg med tågtypen Y31 Itino som går på diesel. Även det höjda dieselpriset har haft en inverkan på att man nu valde att pausa trafiken.
Busstrafik byggs ut
För att kompensera de indragna avgångar kommer man att bygga ut busstrafiken mellan orterna som berörs.
– Som resenär ska du inte märka av någonting, förutom att trafiken har blivit mer tillförlitlig, säger Rikard Carstedt (S).
Hoppas på elektrifiering av sträckan
Tåget kan komma tillbaka när sträckan mellan Hällnäs och Lycksele har blivit elektrifierad. En förstudie har redan gjorts och kan projekteras om nationella pengar tillförs.
– Vi vet inte om planerna kommer att revideras med den nya regeringen, men vi ska lägga all kraft på att elektrifiera sträckan, säger Carstedt (S).
Tåglinjen kommer att pausas till tidtabellsskiftet. När linjen kan tas i drift igen är oklart.
– Det törs jag inte svara på, säger Rickard Carstedt (S).
Norrtåg: ”Ställer oss bakom beslutet”
– För tillfället är bussen ett bättre alternativ att resa från Lycksele till Umeå, säger Joakim Berg, marknads- och kommunikationschef på Norrtåg AB som trafikerar linjen. Där har man förståelse för att trafiken dras in på grund av det låga resandet.
– Vi ställer oss bakom beslutet, säger han.
Fotnot: Innehållet i artikeln har ändrats. All tågtrafik mellan Lycksele och Umeå pausas inte utan enbart all trafik mellan Lycksele och Hällnäs.