Trafikverket skriver i sitt svar på kommunernas remissvar att ”Vi utgår ifrån beprövade forskningsstudier både från svenska och utländska källor. Studier om krockvåld visar att 80 km/tim är den maximala hastigheten där två personbilar av hög säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser.”
SVT har tidigare rapporterat om hur berörda kommunalråd, däribland Patrik Nilsson (S) i Robertsfors, vänt sig emot förslaget att sänka hastigheten på vägar som saknar mittseparering. Istället vill han se att vägarna rustas upp och menar att det råder politisk enighet för kritiken.
– Man kan förstå grunden i förslaget vad gäller att stärka trafiksäkerheten men det handlar ju om EU:s sämsta Europaväg. Då går det inte att gömma sig bakom hastighetssänkningar, säger Nilsson.
”Visar hur skör vägen är”
En aspekt i det hela är att lastbilar redan idag är begränsade till 80 km/h medan bilister får köra i 90. Det skapar en ojämn trafikrytm som kan leda till trafikfarliga situationer. Kommunalrådet tycker dock att grundproblemet vägkvalitén och pekar mot skillnader i antal olyckor beroende på väg.
– Man kan diskutera trafikrytm och annat men vi ser idag hur vi har mycket fler olyckor på vägen norr ut mot Skellefteå än söderut. Det visar hur skör vägen är just nu. Grunden borde vara att verka för att bygga ut och trafiksäkra vägarna – inte sänka hastigheten.
Hur förhåller ni er till Trafikverkets beslut att gå vidare med förslaget?
– Som jag tolkar det är vi överens i stora delar av länet oavsett partitillhörighet. Vi måste prata ihop oss och på något sätt agera gemensamt.
Därför vill Trafikverket sänka hastigheten
Utöver E4 så vill Trafikverket sänka hastigheten på följande sträckor i Västerbotten:
- E12 mellan Holmsund, Obbola och Umeå
- E45 sträckor söder resp. norr om Vilhelmina
- Väg 95 mellan Skellefteå och Boliden
- Väg 363 mellan Umeå och Tavelsjö
- Väg 364 mellan Hjoggböle och Tjärn, Skellefteå
- Väg 531 mellan Holmsund och Umeå
Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. Krockvåldet varierar vid olika hastigheter. Om du kolliderar i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent.
Genom att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas säkerhetsstandard, med omskyltning samt om- och nybyggnad under perioden 2014-2025, kan ungefär 16 liv räddas per år (varav sju liv till följd av omskyltning av befintliga vägsträckor och nio liv till följd av om- och nybyggnad).
Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighetsgräns.
Källa: Trafikverket