Förutom Northvolts batterifabrik i Skellefteå planeras liknande satsningar i norska Mo i Rana och finska Vasa. Och nu vill alltså Umeå kommun att Umeå ska bli en del av battericellstillverkningen som är på stark frammarsch, vilket Västerbottens-Kuriren var först med att rapportera om.
– När Volvo offentliggjorde att de ska bygga en batterifabrik gav jag i uppdrag till vår näringslivschef att kontakta dem. Nu resonerar vi med Volvo, men även andra, om varför vi anser att Umeå är en bra plats att etablera sig på, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
Valdes bort 2017
Volvo cars planerade batterifabrik kommer att byggas tillsammans med Northvolt. När Northvolt sökte industrimark år 2017 för batterifabriken som sedermera hamnade i Skellefteå valdes Umeå bort då det inte fanns en tillräckligt stor yta. Det har nu förändrats, menar Hans Lindberg.
– Snart har vi Norrbotniabanan här och Dåva är redo för industrietablering, säger han.
”Flytta norrut”
En av utmaningarna som pekats ut med de stora industrisatsningarna i norr är kompetensförsörjningen. Batterifabriken i Skellefteå beräknas skapa 2 500 jobb, Volvos planerade fabrik omkring 3 000.
– I analysen som Skellefteå har gjort har man kommit fram till att fler måste flytta till Norrland generellt. Precis som Arbetsförmedlingen en gång i tiden rådde en att flytta söderut måste man nu inse att de nya arbetstillfällena kommer att finnas i Norrland. Umeå har en medelålder på 39 år, vi har universitetet och en bra mix av kompetenser så vi är väldigt attraktiva, säger Hans Lindberg.