Det är konsultbolaget COWI som på Trafikverkets uppdrag tagit fram rapporten som förklarar hur olyckan i september i fjol kunde inträffa. Det var när den halvfärdiga bron skulle läggas ut över älven som den gled iväg okontrollerat. Brobalken, som vägde omkring 1 800 ton, åkte iväg 135 meter i en fart av upp till 13 kilometer i timmen. En person skadades i axeln vid olyckstillfället.
I rapportens slutsatser skriver COWI att orsaken till att brobalken började glida okontrollerat var att friktionen var lägre än entreprenören GRK förväntat sig. Samt att när balken fått upp farten så fanns det inga bromssystem som kunde hantera situationen. ”Bromsystemet är inte dimensionerat för att stoppa brobalken i okontrollerad glidning och följaktligen havererade bromssystemet när det slogs till”, skriver COWI.
Presskonferens i eftermiddag
Trots risken med att skjuta ut balken i nedförsbacke har entreprenören GRK litat på att friktionen skulle bromsa tillräckligt istället för att använda någon form av aktiva bromssystem. Energimängden i den skenande brobalken skapade sedan mycket större krafter än vad de bromssystem som fanns kunde hantera, konstaterar konsultbyrån.
Vad har ni som entreprenör för ansvar för att det gick så här?
– Vi är ansvariga, men rapporten pekar inte ut någon enskild. Det här är en kedja av händelser. Rapporten säger att det var betydligt lägre friktion än någon kunnat anta, säger Magnus Ahlskog, som är platschef på GRK.
Hade ni kunnat göra något annorlunda?
– Med facit i hand borde vi ha gjort det. Men jag vet inte vad. Vi trodde ju att det skulle gå bra, säger Magnus Ahlskog.