• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Den nya fabriken planeras få en ungefär lika stor kapacitet som Northvolts Skellefteåfabrik, enligt Northvolts vd Peter Carlsson. Foto: TT

Volvo och Northvolt bygger ny jättefabrik

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Cars och Northvolt inleder ett samarbete.

Nu planerar man en ny jättefabrik för 30 miljarder kronor som årligen ska förse biltillverkaren med batterier för en halv miljon bilar, skriver Dagens industri.

Northvolt är i full färd med bygget av sin fabrik i Skellefteå för att under året kunna starta produktionen av batterier till bilindustrin.

Nu står det klart att batteritillverkaren utökar sin industri, och det rejält.

På måndagen meddelade Volvo Cars och Northvolt att man inleder ett samarbete med målet att bygga en helt ny fabrik som ska vara samägd av de båda bolagen.

Samma storlek som Skellefteåfabriken

Den nya fabriken, som är tänkt att stå klar 2026, ska ha en kapacitet på upp till 50 gigawatt-timmar, GWh, i årlig produktion, vilket motsvarar en halv miljon Volvobilar. Det innebär att den då blir i samma storlek som Skellefteåfabriken med sin kapacitet på 60 GWh.

Bolagen räknar med att fabriken kommer generera 3 000 nya arbetstillfällen. Investeringen för bygget beräknas kosta omkring 30 miljarder kronor, men var fabriken ska ligga är fortfarande oklart.

Enligt Northvolts vd och grundare Peter Carlsson kommer energifrågan och koldioxidavtrycket spela en avgörande roll för placeringen.

– Det gör Norden jätteintressant, kärnkraft är bättre än kol, men vattenkraft är bättre än kärnkraft. De bitarna spelar roll. Men vi ska inte utesluta andra ställen, säger Peter Carlsson till DI.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.