Syftet är att skapa mer effektiva godstransporter till och från Sundsvalls hamn.
I dag är järnvägen från Tunadal till Timrå äldre och inte elektrifierad. Det innebär att man måste köra med diesellok. Nu skapar man en ny järnvägsanslutning som kopplar ihop Ådalsbanan med Tunadalsspåret.
– För näringslivet är det här väldigt viktigt, säger Trafikverkets projektledare Håkan Åberg.
Väsentligt ökad trafik
Den nya järnvägen innebär att godstågen också slipper åka till Timrå för att byta till annat spår om de ska norr eller söderut. Trafikverket räknar med att 18 långa godståg per dygn ska trafikera sträckan, en väsentlig ökning från dagens enstaka tåg per dag.
Nyttan ligger i att näringslivet flyttar transporter från väg till järnväg.
– Det är vår förhoppning och det är en överenskommelse mellan kommun, näringsliv och Trafikverket.
Ryckig planering
Planerna har diskuterats i minst tio år och las på is när det saknades pengar för att genomföra. Men 2015 gjordes ett omtag och pengar avsattes i den nationella transportplanen. Hela projektet, som består av tre delar, nämligen Birsta, Maland och Tunadal beräknas kosta cirka en miljard.
– Att det tagit så lång tid är förstås olyckligt. Men planeringsprocessen som är lagstadgad tar tid. Det är ett antal steg man ska gå igenom, förklarar Håkan Åberg.
Förtida inlösen
Ett 20-tal fastighetsägare har fått veta att deras hus kommer att lösas in. Ett 50-tal kommer att beröras av bulleråtgärder i projektet. Men väntan tär på de som måste flytta och flera har önskat gå vidare med livet och bli inlösta redan nu.
Men Trafikverket säger nej och hänvisar till lagstiftningen.
– Vi försöker föra en dialog med alla men vi kan inte lösa in i förtid utan särskilda skäl, som till exempel dödsfall och skilsmässor och liknande. Men vi har full förståelse för att människor far illa i det här, säger Håkan Åberg.
Besluten måste vara klara
Han berättar att processen med inlösen startar först när järnvägsplanerna vunnit laga kraft.
– Då kommer vi att anlita en oberoende värderingsman som ska värdera husens marknadsvärde och på det marknadsvärdet lägger man på 25 procent.
Han öppnar dock för att det blir lättare att säga ja till inlösen ju längre i processen man kommer.
– Vi kommer att pröva ärendena när vi kommer längre i processen och vi ser en ljusning med hänvisning till tidsaspekten.
Alternativ dragning
Flera alternativa dragningar har diskuterats och ett annat alternativ än det Trafikverket valde har förespråkats av flera boende. Men trots att det skulle skona ett antal hus, valde Trafikverket bort dragning V3D, till förmån för det som benämns V3C.
– Vi har vägt samman en rad faktorer som landskapsbild, kulturmiljö, påverkan på andra bostäder och den boendemiljö som blir kvar för de hus man skulle kunna rädda.
Råvaror till industrin
Vad är det då som ska fraktas på den nya järnvägen?
– Det är råvaror till industrin och färdiga produkter från industrin. Det är bland annat SCA, Sundsvalls hamn och ett gasföretag som tar emot varor som har nytta av spåret, förklarar Trafikverkets projektledare Håkan Åberg.
Här kan du läsa mer om Trafikverkets planer. Och här kan du se myndighetens film om den nya dragningen.