– Oavsett om man bli inlöst eller inte så är man en förlorare, säger Tomas Bengtsson som bor med sin fru och dotter i området.
Han beskriver det moment 22 som de befunnit sig i snart tio år. Det var då planerna på en ny järnvägsdragning i området började ta form. I början på året kom beskedet att Tomas Bengtssons familj är en av de som måste flytta.
– Man är helt maktlös och de pratar bara sin kanslisvenska, säger han om bemötandet från berörda myndigheter.
Tar på krafterna
Grannen Anthony Fagerberg säger att den utdragna processen är vemodig och påverkar familjen.
– Det är alltid någon i familjen som tänker på det. Den eviga väntan gör att man tappar lusten och lägger av, man klipper gräset men inte mycket mer.
Han pekar mot garaget där järnvägen ska gå rakt igenom.
– Vi köpte färg och skulle måla om huset men den färgen står kvar i garaget. Det tar på krafterna. Det skulle underlätta att bli inlöst nu och få tid på sig att flytta.
Men Trafikverket säger nej och hänvisar till lagstiftningen.
– Vi kan inte lösa in i förtid utan särskilda skäl. Det kan vara skilsmässa eller dödsfall, säger Trafikverkets projekledare Håkan Åberg.
Alternativ dragning
Ann-Christin och Kurt Lindström har nyligen fått besked att de får bo kvar. Men de är kluvna till beskedet. Byn förstörs, området ändrar karaktär och goda grannar får flytta. Bland annat deras dotter som bor i ett hus i närheten.
Och det svider att Trafikverket inte accepterat den alternativa dragning, över en åker, som han och flera närboende tagit fram och accepterat.
– De lät positiva i början, men det var buller mot Västland och miljön skulle förstöras, men bulleråtgärder går att lösa. Alla jag pratat med accepterar järnvägsbanken nere på åkern om de får vara kvar i byn.
Med förslaget skulle nio hus skonas. Kurt har begärt att Trafikverket ska anlita en oberoende utredare för att studera förslaget, men de har sagt nej.
Han har också skrivit till Sundsvalls kommun för att upplysa om den oåterkalleliga lösningen. Men något svar har inte kommit.
– Det har gått prestige i det här. De har projekterat i så många omgångar så det är deras dragning som gäller nu, tror Kurt Lindström.