Ursprungligen räknade Norrtåg med att den totala kostnaden att driva tågtrafiken skulle bli 270 miljoner kronor för år 2022.
Men det var innan det stod klart att krisdrabbade tågföretaget Vy Tåg AB, som kör tågen åt Norrtåg, krävde att hela avtalet skulle förhandlas om.
Staten skjuter till stor del
Regionerna står inte för hela summan – den statliga medfinansieringen ligger på strax under 100 miljoner kronor. Resten av tågnotan, 170 miljoner, delas av länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.
Störst del har Västernorrland som äger lite mindre än 40 procent av Norrtåg – det skulle innebära att regionen skulle ha betalat 60 skattemiljoner för trafiken 2022.
Men det var alltså beräkningen innan den värsta krisen sedan Norrtåg bildades slog till. Vad slutsumman nu till slut blir för trafiken fram till 2025 avgörs i de förhandlingar med Vy Tåg som pågår just nu.
Dyrare biljetter och färre turer?
– Vi måste nu hitta en situation som är hållbar, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg.
Han sticker inte under stol med att ett förändrat avtal blir dyrare.
– Det är klart att det kommer att kosta mer.
Hans uppfattning delas av Glenn Nordlund (S), regionråd i Västernorrland:
– Så kan det bli, det vet vi inte än, men så kan det bli, ja, säger han.
Har du någon uppfattning om HUR mycket dyrare det kan bli för regionerna?
– Nej, det är något som Norrtåg får informera oss ägare om – och som vi sedan får hantera.
Svårt förhandlingsläge
Förhandlingsläget för Norrtåg är inte det bästa – bolaget är ju tvungna att säkra tågtrafiken de närmaste åren.
För resenärerna kan allt sluta med både höjda biljettpriser och minskat antal turer.
– Så kan det naturligtvis bli, men de avvägningarna måste Norrtåg göra, säger Glenn Nordlund.
Tunga år för norskägda tågföretaget
Tågkompaniet omvandlades till VY Tåg AB och är ett dotterbolag till den statliga norska järnvägen, tidigare NSB.
I den senaste årsredovisningen beskrivs att pandemin medfört en ”stor negativ inverkan på resultatet”.
VY Tåg AB har även tvingats till avsättningar på 143 miljoner kronor för förlustkontrakt för att ”oundvikliga framtida förväntade kostnader överstiger intäkterna”
Moderbolaget fick 2020 skjuta till 350 miljoner för att hålla sitt svenska tågföretag på rälsen.
Resultatet blev minus 254 miljoner kronor.
Även åren dessförinnan, 2017 till 2019 var det röda siffror, totalt nära 170 miljoner kronor.