– Många butiker har ju också online-verksamheter för att nå en annan typ av kund. Men det vi ser är att de flesta kunderna verkligen uppskattar sina butiker, säger Fredrik Hammargården som är en av grundarna till företaget Indivd.
Godkänt av integritetsmyndigheten
Systemet är, på grund av en patenterad anonymiseringsmetod, det första i Europa som blivit granskat och godkänt av integritetsmyndigheten.
Så man ska som kund inte vara rädd att man blir övervakad?
– Nej, vi sparar aldrig någon data och anonymiserar allt i realtid. Vi är inte intresserade av att förstå en viss typ av person, utan vårt intresse och handlarens intresse är att förstå beteendena, hur många som går in, hur länge stannar folk i genomsnitt, och på så vis skapa en mer relevant besöksupplevelse, säger Fredrik Hammargården.
Används i stora delar av världen
Företaget har forskat på lösningen för att motverka ”butiksdöden” i sju års tid. Sedan ett år tillbaka har metoden testats av fler och fler butiker, gallerior och fastighetsägare.
– Det har testats i hundratals butiker i Sverige och i andra delar av Europa. Vi har även kunder i USA, Mellanöstern och Asien, säger Fredrik Hammargården.