Person som står i en butik.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Fredrik Hammargården, en av grundarna till Sundsvallsföretaget, om hur de tar reda på vad kunderna vill ha när de rör sig i en butik. Foto: Ylva Holmgren/SVT

AI-analys kan stoppa butiksdöden – Sundsvallsföretag bakom ny teknik

Uppdaterad
Publicerad

Fysiska butiker och gallerior har de senaste åren haft en brant uppförsbacke för att försöka konkurrera med e-handeln.

Med AI-teknik försöker nu ett Sundsvallsföretag hjälpa butikerna att ta reda på vad kunderna vill ha.

– Många butiker har ju också online-verksamheter för att nå en annan typ av kund. Men det vi ser är att de flesta kunderna verkligen uppskattar sina butiker, säger Fredrik Hammargården som är en av grundarna till företaget Indivd.

Godkänt av integritetsmyndigheten

Systemet är, på grund av en patenterad anonymiseringsmetod, det första i Europa som blivit granskat och godkänt av integritetsmyndigheten.

Butiksdöden

Så man ska som kund inte vara rädd att man blir övervakad?

– Nej, vi sparar aldrig någon data och anonymiserar allt i realtid. Vi är inte intresserade av att förstå en viss typ av person, utan vårt intresse och handlarens intresse är att förstå beteendena, hur många som går in, hur länge stannar folk i genomsnitt, och på så vis skapa en mer relevant besöksupplevelse, säger Fredrik Hammargården.

Används i stora delar av världen

Företaget har forskat på lösningen för att motverka ”butiksdöden” i sju års tid. Sedan ett år tillbaka har metoden testats av fler och fler butiker, gallerior och fastighetsägare.

– Det har testats i hundratals butiker i Sverige och i andra delar av Europa. Vi har även kunder i USA, Mellanöstern och Asien, säger Fredrik Hammargården.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Butiksdöden

Mer i ämnet