Nyligen berättade vi om Jan Krook i Sundsvall som fått repor på sin bil i samband med tvätt av bilen hos OKQ8 för drygt en månad sedan.
Han har sedan blivit kontaktad av en person som också fått repor på sin bil i samma biltvätt.
Hur stor andel får ersättning?
På bolaget hävdar man att det är sällsynt med skador. Av 3,6 miljoner sålda biltvättar under fjolåret nåddes man av 347 klagomål. Hälften av dem fick ersättning.
– Av de ärenden som vi fått in så har ersättning utgått i de ärenden där vi ser att skador faktiskt kan härledas till biltvätten, svarar Jesper Ekström, på kommunikationsavdelningen på OKQ8
Så svarar OKQ8 till ARN
Jan Krook har anmält tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, men ärendet är inte avgjort.
I sitt svar till ARN står bensinbolaget fast vid sin tidigare bedömning att det inte finns något samband mellan reporna och deras automattvätt:
”Vi hävdar att skadorna ej uppkommit i vår biltvätt och vidhåller försäkringsbolags beslut i frågan”
På OKQ8 menar man också att eventuella skador i lacken från en biltvätt går att polera bort.
I videon hör du vilka rutiner som finns för att minimera risken för repor.
Fotnot: OKQ8 har avböjt en intervju med SVT och i stället valt valt att svara vi mail.
VAD ÄR OKQ8?
Bolaget OK-Q8 AB är ett av Sveriges största drivmedelsföretag.
2012 gick OK-Q8 AB i Sverige och Q8 Danmark A/S samman och bildade OKQ8 Scandinavia.
Företaget ägs till hälften av OK Ekonomisk förening och till hälften av Kuwait Petroleum International (statligt kuwaitiskt oljebolag).
Den svenska verksamheten omfattar ca 740 stationer.
källa: OKQ8